Hem / Nyheter & Event / Göteborg / Att våga se möjligheterna

Att våga se möjligheterna

När man ska förklara vad entreprenörskap i grundskolan är brukar man säga att det är elevaktiv undervisning där eleverna får träna på att lösa problem på kreativa sätt, och omvandla idéer till handling. Om man vill kolla hur det görs i praktiken kan man med fördel ta inspiration från Karolina Wadensten och hennes kollegor på Haverdals byskola i Halland.

Karolina har snart arbetat i snart 14 år på Haverdals byskola. Det är en liten F-5 skola med cirka 150 elever och som har låg personalomsättning. Samtidigt är det en skola som prioriterar förändringsarbete.

Hur kom det sig att ni började jobba med Ung Företagsamhet?

– Det började faktiskt med att Ung Företagsamhet kontaktade oss, så vi bjöd in Elin från Ung Företagsamhet Halland, för att träffa hela lärarlaget. Där fick vi bland annat se läromedlet Se möjligheterna som vi aldrig hade stött på tidigare, men vi blev nyfikna på entreprenörskap och hur man kan samverka med näringslivet. Det var sådant som vi inte hade någon tidigare erfarenhet av. Efter mötet summerade jag och mina kollegor våra tankar, och då plockade vi fram ordet ”våga”. Det är lite som ett mantra hos oss, så fort vi börjar tveka kring något ställer vi oss frågan: är det för att vi inte vågar? Är svaret ja kan vi inte hålla oss från att köra. Dessutom kände vi att Ung Företagsamhet kunde erbjuda ett färdigt material som var lätt att anpassa och vi fick mycket stöd under resans gång, så det fanns många anledningar att hoppa på erbjudandet.

Haverdals byskola

På vilket sätt samverkade ni med näringslivet?

– Samtidigt som vi började arbeta med läromedlet Se möjligheterna fick vi kontakt med Hafi som är ett stort livsmedelsföretag här i Halland. Deras vd Marcus ville gärna vara med och bidra till att eleverna skulle få träna sina entreprenöriella förmågor, se hur en arbetsplats fungerar och vara med och lösa ett uppdrag på riktigt. Hafi gav eleverna i uppdrag att komma på en ny syltsmak som skulle ingå i deras sortiment, men även att ta fram förslag på en ny mötesplats utanför deras butik.

Hur skulle du sammanfatta arbetet?

– Resultaten blev fantastiska. För oss pedagoger blev samarbetet med Ung Företagsamhet och Hafi väldigt utvecklande, och vi fick till det kollegiala utbytet på ett helt nytt sätt. Vi var oroliga över att det skulle ta mycket tid, men det blev faktiskt tvärtom eftersom vi kunde baka in så många kunskapskrav från olika ämnen. Eleverna fick vara med om erfarenheter som vi pedagoger inte kunnat ge i skolan. Eftersom de fick riktiga utmaningar från Hafi blev energin och engagemanget på en nivå vi faktiskt aldrig sett förut. Att de dessutom fick så mycket uppmärksamhet från Hafi gjorde att de växte, och ni kan ju tänka er vilken känsla det var för dem att kunna gå in i en butik och handla sylt som de själva varit med och skapat! Att arbeta med Se möjligheterna var enkelt eftersom det var så anpassningsbart. Den röda tråden är tydlig och det skapar meningsfullhet för eleverna. Det här är något vi definitivt kommer fortsätta arbeta med!

Haverdals byskola

 

Artikeln är hämtad ur Ung Företagsamhets årsmagasin 2021.

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.