Hem / Nyheter & Event / Göteborg / Gottlery, RedLocker och Rawstraw om UF-året, tv-succén och framtidsplanerna
redlocker, rawstraw, gottlery

Gottlery, RedLocker och Rawstraw om UF-året, tv-succén och framtidsplanerna

Gottlery, från Göteborg, Rawstraw och Redlocker, som alla startades som UF-företag, tog Draknästet med storm förra säsongen. Här berättar de om betydelsen av UF-året, tv-succén och framtidsplanerna.

REDLOCKER redlocker

Med sin automat för mensskydd vill RedLocker bryta tabun och hinder relaterat till mens. Och i Draknästet fullkomligen knockade Liza Eriksson och Clara Lidman alla drakar – och fick alla fem att investera.
– Vårt bolags varumärkesmedvetenhet fick sig verkligen en skjuts. Men det viktigaste av allt var att jämställdhetsfrågan som vi arbetar med fick stor uppmärksamhet, säger Liza.

Från UF-året tar de främst med sig nätverket som de fick. Att driva företaget vidare efteråt var givet.
– Vi kunde helt enkelt inte acceptera att nästa generation av unga också skulle gå igenom samma orättvisor kopplade till menstruation som vi själva upplevt.

De har kontakt med alla drakar nu efteråt och Lena Apler har tillträtt som styrelseordförande. RedLockers automat finns på tusentals platser i Sverige men även i länder utanför Norden. Nu väntar en stor uppskalningsfas och nya lanseringar.
– Vårt mål är att göra mensskydd tillgängligt i människors vardag, världen över. Vi ser ständigt spännande utvecklingsmöjligheter och noterar luckor på marknaden inom mens- och kvinnorelaterade frågor där vi vill vara med och skapa förändring.

LÄS ÄVEN: Jonas Eriksson hyllar Ung Företagsamhet inför ny säsong av Draknästet

RAWSTRAW rawstraw

En perfekt pitch och spännande produkt i form av sugrör gjorda av halm gjorde att Elise Lindow och Jospehine Daly Tempelaar fick erbjudande om investering från Jonas Eriksson och Shervin Razani.
– Det gav oss en kick vi inte hade förväntat oss. Vi fick en ström av samtal och beställningar. Nu har vi kommit in hos tre av Sveriges största grossister, säger Josephine om medverkan i Draknästet.

Under UF-året var de fem personer i företaget innan Elise och Josephine sedan valde att driva det vidare. Utan Ung Företagsamhet hade de troligen inte drivit bolag alls just nu.
– För det första hade vi inte kommit på idén. För det andra så fick vi insynen, erfarenheten och självsäkerheten att driva det vidare genom Ung Företagsamhet. Det var ovärderligt.

Famtidsmålen, efter att bland annat plastsugrör är förbjudna, är flera för företaget. Inför sommaren var de förberedda på stort tryck och större produktion.
– Vi har även tankar på en ny sugrörsprodukt under året.

 

GOTTLERY gottlery

Tilda Wissmars ätbara skedar lockade tv-draken Shervin Razani att investera i Gottlery. Men efteråt fick hon även två andra investerare. Genomslaget i tv betydde mycket.
 Det var superkul att få pitcha inför hela svenska folket och mina förebilder. Det var många som blev intresserade efteråt.

Men någon nervositet inför pitchandet fanns inte. Det hade hon fått träna på mycket under UF-året, som betydde mycket för henne.
 Där fick jag grundkunskaper om hur man driver företag och jag är väldigt tacksam att jag genom det fick modet att köra på.

Det har varit och är en hektiskt tid. Under våren skulle en webbshop lanseras och sedan planerade hon rejäl satsning på försäljning under sommaren då 360 000 skedar var redo att möta marknaden. Hon ser ljust på framtiden.
 Det känns jättespännande. Äntligen ska de ut så jag får se responsen. Vi vill vara ett självklart alternativ istället för trä- och plastskedar.

FLER NYHETER

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.