Hem / Nyheter & Event / Halland / Från UF-företagare till hotell-vd

Från UF-företagare till hotell-vd

Med en andra plats med sitt UF-företag ser han idag värdet av utbildningen och erfarenheten. ”Att testa sin egen företagsamhet och kreativitet – och samtidigt få ökad förståelse för företagandet – är enormt bra. Det sätter jag värde på även idag som arbetsgivare. Och kul var det!” säger Kent Johansson, Vd Falkenberg Strandbad.

För Falkenberg Strandbad är det viktigt att vara en aktör i Falkenberg och Halland som driver och utvecklar branschen. Det innebär även att vara en riktigt bra arbetsgivare som skapar möjligheter
för sina medarbetare att påverka utvecklingen och visa på karriärmöjligheter inom företaget och koncernen.

– Själv älskar jag att utveckla och utvecklas – att hela tiden bli bättre på det jag gör. Det innebär allt från medarbetare, gäster och ekonomiska resultat. För mig finns det alltid saker att finjustera
för att sedan ”gå i mål”. Just nu tränar jag bland annat på att bli bättre på att fira mina segrar, skrattar Kent Johansson.

Sommaren 2019 har varit ett rekordår för Falkenberg Strandbad sätt till en beläggning på hotellet i juli månad på 99,93 procent , 4 182 gästnätter och med 230 personer på lönelistan.
Bland dem är många unga människor som får möjligheten att under sommaren skapa sina första arbetslivserfarenheter under tiden man studerar. Allt med syfte att skapa den bästa upplevelsen för Strandbadens gäster.

– För oss är det viktigt att visa upp vilka möjligheter som finns inom branschen. Men det är även viktigt att attrahera och dra nytta av personer som kommer in med annan eller andra erfarenheter. Där är Ung Företagsamhet
en viktig del som skapar fantastiska förutsättningar för ungdomar att pröva sin kreativitet och företagsamhet som en del i utbildningen, fortsätter Kent Johansson.

Under gymnasietiden i Dals-Ed drev Kent Johansson också ett UF-företag. Hans UF-företag inspirerades av ett annat UF-företag på samma skola, som året innan Kents UF-år gjort succé på Dals-Eds Gymnasieskola Utsikten.
De tog fram en platta av plast – Hagtjärnsplattan – som fungerade som skärbräda, durkslag och lock. Året efter fyllde Stormköket Trangia 50 år, och Trangia AB lät då plattan ingå som en jubileumspresent till varje sålt spritkök. 

– Vi inspirerades enormt av de tidigare vinnarna, och vi kom sedan själva på en andra plats i Bästa Innovation på den regionala UF-mässan. Trots att vi bara hade en prototyp på ett tandborstfodral med inbyggd tandkräm.
Men det var så värdefullt att genomföra hela kalenderåret som gav en bra förståelse för företagandet, och som i sin tur skapade nätverk hos lokala företagare. Det var verkligen kul och lärorikt! Så därför är det självklart för
oss att bidra till organisationer som Ung Företagsamhet som verkligen gör skillnad för individen, företagen och för samhället, avslutar Kent Johansson.

Text: Charlotté Schéle, Schélegruppen 
Bild: Svenskt Näringsliv
www.strandbaden.se 

 

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.