Månadens UF-företag i Oktober - Bokexpeditionen UF
Vad är er affärsidé, och hur kom ni på den?
-Vi skriver barnböcker designade för att inspirera till utomhuslek och fysisk aktivitet. Varje berättelse kombineras med aktiviteter som främjar gemenskap, lek och bidrar till att reducera skärmtid.” Vi startade Bokexpeditionen UF efter att ha spånat på flera klassiska UF-idéer, som neccessärer och läppbalsam och tändkottar, men tillslut landat i att vi ville skriva en bok.
Eftersom det var mycket prat om skärmtid i media när vi startade företaget och vi själva sett hur våra småsyskon sitter framför ipads mycket mer och i tidigare ålder än vad vi gjorde när vi var små, kom vi fram till att vi ville skriva en barnbok. En bok som inspirerar barnen till att vara ute och leka med varandra, istället för att sitta inne framför skärmarna. Vi vill skapa barnböcker som är mer än bara berättelser – vår ambition är att inspirera barn att vilja gå ut och leka.
Vidare kom ju problemet: hur ska en bok få barn att leka? Då funderade vi på varför barn inte är ute och leker längre. Ofta hör man sina syskon eller kusiner säga “mamma, vad ska jag göra nu?” och där hade vi lösningen. Om vi ger barn roliga och enkla lekar som finns lättillgängliga i huset vet barnen vad de kan göra och går nog därför hellre ut och leker. Därför finns det i alla våra böcker förslag på flera antal lekar och bingon som man kan göra själv, med kompisen eller i stora grupper.
Man får verkligen känslan av att ni är ett gäng ambitiösa företagare! Vilka mål har ni satt upp för ert UF-år, och vad hoppas ni uppnå under de kommande månaderna?
-Vi har skapat en del olika mål vi vill uppnå under vårt UF-år. Det mest konkreta målet är att vi vill sälja 250 barnböcker. Ett annat mål vi har är att kunna nå ut till flera åldersgrupper och därför släppa tre olika böcker. Vidare vill vi kunna sprida vårt budskap genom att besöka olika förskolor och grundskolor och läsa våra böcker och leka lekarna med barnen. Utöver detta har vi en målsättning att kunna sälja våra böcker hos återförsäljare, allt för att kunna nå ut till så stor publik som möjligt.
Vår största målsättning är ett samarbete med Generation Pep då vi jobbar mot samma mål om en aktivare barndom. Det hade även varit kul om Folkhälsomyndigheten hade velat använda våra böcker och karaktärer när de informerar om skärmtid samt använda de i kampanjer mot stillasittandet. Genom dessa mål uppfyller vi vår vision om att skapa en aktiv generation barn som gillar att vara ute och leka, samt öka läsandet och därmed minska skärmtiden i samhället.
Nu är vi snart inne i månad två under ert UF-år. Vilka utmaningar har ni stött på så här långt och hur har ni löst dem?
-Företagslivet visade sig ha väldigt många utmaningar, något vi märkt under de senaste 2 månaderna. Ett av de större problemen vi haft är att finansiera våra böcker, eftersom det kostar ganska mycket att trycka böcker. Lösningen till detta problemet är något vi verkligen fått jobba hårt med för att lösa, och är fortfarande något vi aktivt arbetar med till kommande böcker. I slutändan är vi väldigt tacksamma över de sponsorer som gör det möjligt för oss att sprida vårt budskap.
Utöver detta är det såklart en utmaning att i alla stunder komma överens med ens arbetskamrater eftersom vi alla har olika åsikter ibland, precis som alla andra befintliga företag. Vi försöker alltid ha en öppen konversation om problemen och skulle detta fungera använder vi majoritetsprincipen för att lösa en fråga.
- Grundarna av Bokexpeditionen UF: Filippa Sjögren, Nellie Fogelström, Maja Fagrell, Angjelina Dibrani, Agnes Bengtsson. Samtliga läser ekonomiprogrammet på Peder Skrivares skola i Varberg.
- Instagram: https://www.instagram.com/bokexpeditionen_uf/
- E-post: bokexpeditionen.uf@gmail.com