Månadens Alumn: Lyckas med försäljningen på mässan tillsammans med Sahare Asafi!
ESE UF skapades under läsåret 21/22 på Holavedsgymnasiet i Tranås. Fokuset under UF-året blev att ta fram ett, för Sverige, helt nytt hjälpmedel inom äldrevården. ESE-kudden är en multifunktionell vårdkudde som ska minska arbetsbelastningen för vårdpersonal och för vård i hemmet. Kudden gör även så vårdtagaren kan vändas enkelt och skonsamt.
”Vårt motto är att vända rätt och vända lätt, därför kallas den ESE (uttalas som easy)”, förklarar Sahare.
Under UF-året fick Sahare möjlighet till att utveckla sig själv och få ett större kontaktnät. Hon lärde sig hur en bra ledare ska vara och vilket arbetssätt som ger framgång. Det gjorde även så hon vågade prata och argumentera för företagets produkt, något som gav resultat. Genom att ha full koll på såväl positiva som negativa argument om ESE-kudden och vara medveten om balansen mellan att lyssna in kunden och komma med säljargument vann Sahare Årets säljare i Jönköping, något som hon beskriver som en magisk känsla.
”Det var underbart att vinna, känslan var obeskrivlig när man tog sig så lång”, berättar Sahare.
Idag studerar hon nationalekonomi på Linköpings universitet och varvar det med att starta upp ESE igen. Det är mycket som ska göras inför lanseringen av ESE-kudden på den svenska marknaden, organisationen ska struktureras och produktionen ska säkerhetsställas. Prototypen av kudden har testats på olika boenden och feedbacken har gjort att produkten har utvecklats ytterligare.
Det börjar närma sig mässan för årets UF-företagare och Sahare vill avsluta med att ge eleverna sina bästa försäljningstips:
1. Börja med att ställa en öppen fråga, min var till exempel varför tror du att så många inom vården får problem med ryggen och sjukskriver sig eller säger upp sig? Därefter börja pitcha och berätta om produkten som en lösning till kunden.
2. Berätta för kunden varför de ska välja just er produkt och inte någon annans.
3. Koppla er produkt till kundens vardag och vad den kommer att bidra med.
Och slutligen, Sahares viktigaste tips!
”Ha mycket energi och visa tydligt att ni brinner för er produkt, det kommer utstråla att ni har lagt mycket tid och energi för att ta fram den vilket kunderna kommer uppskatta!”.