Hem / Nyheter & Event / Kronoberg / Kreativiteten var stor hos Norregårdeleverna
Bild tagen från Bengt Dahlgren

Kreativiteten var stor hos Norregårdeleverna

Tidigare i veckan avslutades ett mini UF-projekt på Norregårdskolan i Växjö, som pågått under två veckors tid. Eleverna, som går i årskurs 9, fick öva på kreativitet, samarbetsförmåga och framförallt entreprenörskap – och allt byggde på vårt läromedel Idéer som gör det möjligt. Det var SO-läraren Jenny Nilsson som handledde eleverna med bravur och UF Kronoberg var med vid uppstart och inspiration, samt medverkade vid det avslutande draknästet.

Fokuset på den inledande inspirationsföreläsningen var elevens egna förmågor och insikten av att alla egenskaper och individer behövs. Därefter byggdes det på med frågeställningar som ”vem är en entreprenör och vad behövs för att vara det”? När detta var gjort var det dags för de tre spännande utmaningarna – alla med fokus och grund i skapandet av affärsidéer. Första utmaningen var väldigt enkel och sedan trappades svårigheten upp. Den sista utmaningen, den mest komplicerade, grundades i de globala målen - allt för att i ett senare skede skapa affärsidéer med större betydelse.

Efter inspirationsföreläsningen var det äntligen dags för eleverna att påbörja arbetet i grupper – att skapa ett mini UF-företag! Huvudfokuset med affärsidén var att utgå från att lösa ett problem eller tillgodose ett behov. Därtill skulle alltifrån målgrupp, marknadsföring, priser, kostnader, framtida personal och målsättning bestämmas. Här var kreativiteten hos eleverna oändlig och spridningen på idéer likaså! Några av idéerna var madrasser där man via en app kan styra temperaturen, en magnet som limmas inuti fickorna på mjukisbyxor för att inte tappa nycklar och en app som ska minska löneskillnaderna mellan kvinnor och män. Detta genom att anställda anonymt anger sin lön och sedan kan andra arbetare göra en jämförelse.  

När stunden för draknästet var kommen säger Jenny till eleverna ”tänk nu att ni sitter här som väldigt rika personer, med oändligt mycket pengar. Vilken idé tror du på?” - och nu var eleverna livs levande investerare. Några av grupperna pitchade in sin affärsidé med hjälp av en presentation, andra med en reklamfilm och en del med en hemsida. Efter presentationen var klar fick investerarna, det vill säga eleverna, ställa frågor för att besvara eventuella oklarheter. Efter alla presentationer var gjorda fick eleverna en miljon att investera i den affärsidé som hade störst potential – och där var Norregårdskolans draknästet fullbordat!

Jobbar du på grundskolan och är intresserad av att genomföra ett liknande upplägg? Kontakta Isabella Hilmersson!

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.