Entreprenöriella kunskaper och framtidsförmågor på "My Future – Our Future" i Uleåborg.
Arbetslivet och samhället förändras i snabb takt på grund av digitalisering, klimatförändringar, konflikter och andra händelser. Under dagarna i Uleåborg fick elever och lärare fördjupa sig i möjliga framtidskompetenser.
Maikki Manninen och Paula Vorne från Uleåborgs kommun lät deltagarna arbeta med STEAM-pedagogik (STEAM står för Science, Technology, Engineering, Art and Math) för att förbättra problemlösning, samarbetsfärdigheter och ansvarstagande.
I samarbete med organisationen Työn Taitajat som organiserar ett nätverk för entreprenörskap i Österbotten bjöd Aurora Entrepreneurialis in framtidsspanaren, uppfinnaren och författaren Perttu Pölönen att föreläsa om framtidens arbetsliv.
"Utveckla de färdigheter som maskiner inte kan göra" var Pölönens tydliga budskap till eleverna och lärarna. I sitt tal på engelska framhävde Pölönen viktiga egenskaper som passion och kreativitet, nyfikenhet och tålamod. "Misstag är fantastiska! Ju tidigare du gör misstag, desto snabbare lär du dig. Men du måste också vara tålmodig; om du vill uppnå något fantastiskt tar det tid", påpekade Pölönen. I sitt tal diskuterade Pölönen också teknologins och sociala mediernas påverkan på arbetslivet, utbildningen och tidsanvändningen. "Fundera på hur du vill använda din tid? Vad är din tid värd?"
När Pölönen efter presentationen fick frågan om hur man kan lyfta in framtidskompetenser i undervisningen, funderade han en stund. "Förmågorna som jag lyfter fram, som ärlighet, moral, kritiskt tänkande, kreativitet, ihärdighet och samarbetsförmåga, är inte nya i sig själv, men jag tror att vikten av dem kommer att öka i framtiden. Oavsett vilket yrke du väljer. Dessa färdigheter lärs visserligen ut inom olika ämnen, men jag tycker att de skulle kunna lyftas fram ännu mer i undervisningen."
”Jättebra föreläsning med Perttu Pölönen,” tyckte läraren Maritha Eliasson från Tornedalsskolan i Haparanda, ”tänkvärt om att lära sig för framtiden och vilka kompetenser som faktiskt är framtidssäkra.”
Besök hos sju olika företag i Uleåborg
Eleverna och lärarna fick besöka företag som berättade om hur de arbetar med hållbarhet och framtidsfrågor.
”Jag besökte företaget Probot och det var spännande att höra om hur de jobbar för att arbeta mer långsiktigt hållbart, till exempel genom lokal materialutveckling och design.” sade Sofia Waara, lärare från Lapplands Gymnasium Pajala. ”Det var särskilt intressant att tänka på företagens arbete i relation till Perttu Pölonens föreläsning om framtiden och vilka färdigheter som kommer att behövas. Han lyfte till exempel vikten av konst och humaniora och hur viktigt mänskliga förmågor som improvisation, passion, känsla för etik, ärlighet, medkänsla och kritiskt tänkande kommer att vara. Det var bra att ta upp olika perspektiv på hållbarhet i regionen och att vi samverkar över gränsen kring de frågorna. Det som undervisas i skolan påverkar också lokalsamhället, så det är viktigt att vi får hålla oss à jour.”
Angelika Mikko, elev från Lapplands Gymnasium i Pajala, besökte också företaget Probot. "Det var roligt att få se deras robothund!”
Läraren Kari Tikkala från Tornedalsskolan i Haparanda besökte NUVE Lab. "Företagsbesöket var mycket intressant. Vi fick lära oss om hur enorma maskiner kan designas med hjälp av digitalisering och artificiell intelligens, och hur skogsmaskiner och gruvmaskiner kan byggas utifrån digitala prototyper", berättade Kari. "En viktig framtidsförmåga som NUVE Lab lyfte fram var passionen att utveckla innovationer, eftersom utvecklingsarbete kräver mycket uthållighet", fortsatte Kari.
Nätverksbyggande och nya kunskaper
Både elever och lärare var nöjda med evenemanget och uppskattade särskilt möjligheten att lära känna nya människor och skapa nätverk.
"Evenemanget var trevligt! Jag gillade särskilt företagsbesöket. Jag lärde mig mycket om företag och fick mycket information som jag säkert kommer att dra nytta av i framtiden", sade Sanni Enqvist från Yrkesinstitutet Lappia i Torneå.
Merja Lappalainen, lärare i svenska vid Haukipudas Gymnasium, gladde sig åt oväntade möten. "Jag träffade min gamla studiekamrat från decennier tillbaka och min gamla elev!" Även smågruppsdiskussioner om skillnaderna mellan finska och svenska skolsystemet var intressanta för Merja. "När vi hör hur något görs annorlunda någon annanstans kan vi få nya idéer som vi själva kan använda."
Kari Tikkala, ekonomiläraren från Tornedalsskolan i Haparanda, ser det gränsöverskridande samarbetet inom Interreg Aurora Entrepreneurialis-projektet som mycket användbart. "Det bästa med detta är faktiskt att i praktiken korsa gränser. Inte ens lärarkollegor vet särskilt mycket om varandras undervisning på andra sidan gränsen, så mycket potential förblir outnyttjad," påpekar Kari.
Nästa vår kommer elever och lärare till Luleå för att möta det lokala näringslivet, arbeta entreprenöriellt med hållbarhetsfrågor och besöka Ung Företagsamhets entreprenörskapsmässa.
"Vi är väldigt glada över att få bidra till fina samarbeten mellan skolor och entreprenörer.” sade de nöjda projektledarna Linda Strandenhed från Ung Företagsamhet Norrbotten och Kati Ilka från Uleåborgs kommun.