Gränsöverskridande samarbete lockade 100 gymnasieelever och lärare från norra Sverige och Finland
"Målet med utbytet är att uppmuntra gränsöverskridande samarbete för att stärka vår gemensamma region. Vi har redan idag ett starkt nätverk mellan skolor som samarbetar över gränsen och detta är en möjlighet för dem att träffas fysiskt, utbyta erfarenheter och lära sig tillsammans. Att vi möts i Torneå och Haparanda ger extra tyngd eftersom gränsstäderna i praktiken är goda exempel på hur gränslöst samarbete kan se ut. Att en gräns inte behöver innebära utmaningar, utan snarare möjligheter", säger Raija Paasimaa, projektkoordinator, Yrkesinstitutet Lappia.
Borderless North-evenemanget arrangerades inom ramen för Interreg-projektet Aurora Entrepreneurialis, vars syfte är utveckla entreprenöriell kultur i skolan, hållbart entreprenörskap och gränsöverskridande samarbete mellan gymnasieskolor i regionen. Dagarna inleddes med föreläsningar som gav en inblick i vad gränsen har inneburit för historien i regionen. Joni-Pekka Karjalainen från Tornedalens Museum berättade om regionens gemensamma historia och hur gränsdragningen 1809 påverkade människorna här. Sari Moisanen från Sea Lapland Development Center berättade utifrån temat “The green growth starts from the north” om de pågående och kommande investeringar som sker i regionen.
"Som historie-freak var det oerhört intressant att lära sig mer om hur gränsen påverkats över tid. Jag känner mig hoppfull inför framtiden då det satsas i regionen. Själv vill jag arbeta med konst. Även om många satsningar rör industrin tror jag att det också kommer påverka möjligheten till konst och kultur positivt," säger eleven Nette Nikul från Lappia i Torneå.
Med en kombination av föreläsning, workshops och företagsbesök har eleverna och lärarna djupdykt i gränsöverskridande samarbeten med entreprenörskap och hållbarhet som röda trådar. Deltagarna besökte bland annat; Tornion KaMa-palvelut, Pipelife Finland, Studieförbundet Vuxenskolan i Haparanda, Köpcentret Rajalla, Business Tornio och IKEA.
"För mig har det verkligen varit en ögonöppnare. Speciellt företagsbesöken var inspirerande, att få se mer av vad som händer bakom kulisserna. Jag blev motiverad att arrangera fler studiebesök hemma på min skola", säger läraren Ville Ahmala, Oulun normaalikoulu.
"Det är otroligt lärorikt för våra elever, som förutom intressanta läroämnen också får öva på sociala och språkliga förmågor, vilket också är en stor del av att arbeta med entreprenörskap", säger läraren Merja Marjakangas, Oulun normaalikoulu.
"Personligen så uppskattar jag verkligen att göra den här typen av aktiviteter med våra elever och lärare. Det ger en guldkant i vardagen att få lära och uppleva tillsammans, och man återvänder till vardagen fylld av ny energi", säger Anette Lund, rektor på Björknäsgymnasiet i Boden. "Jag skulle även vilja uppmuntra andra skolledare att delta i denna typ av samarbete då det underlättar förankringen sen på hemmaplan", avslutar Anette.
Eleverna har arbetat i grupper med både svenska och finska deltagare, dels under och efter studiebesöken, dels med att ta fram visioner kring gränsöverskridande samarbete i framtiden.
"Jag gillade verkligen företagsbesöken. Att i praktiken få se det vi studerat. Som relativt nyinflyttad i Uleåborg har det varit roligt att träffa massa nya vänner. Redan på bussen hit lärde jag känna andra elever från Uleåborg. Och för mig som gillar att bolla idéer var alla de olika övningarna superintressanta", berättar 16-åriga Minja Tervo från Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun Lukio.
Några av Minjas nya vänner är Kristiine och Hilla från Torneå.
"Så kul att träffa massa trevliga och coola människor. Alla har varit jättesnälla och det har gått bra att samarbeta med elever från andra skolor i Sverige och Finland. Även fast en av de stora utmaningarna med gränsen är språket, så har det gått förvånansvärt bra att lära känna varandra", berättar Kristiine Abong och Hilla Jauhiainen från Tornion Yhteislyseon Lukio.
Oliver Lindquist, Anton Berglund och Milton Brostöm, årskurs 1 från Teknikprogrammet på Björknäsgymnasiet i Boden, håller med om att språket kan vara en utmaning men har trots det lyckats känna nya ungdomar från andra skolor.
"Lite osäkert i början med engelskan men man kommer snabbt in i det", säger Oliver.
"Man förstår ju nyttan att arbeta över gränsen då det medför att man kan få en större marknad och fler kunder", säger Anton. "Men språkskillnaderna är ändå en utmaning. Det känns viktigt att ha bra kamratskap med sitt grannland."
Projektledare Linda Strandenhed, Ung Företagsamhet Norrbotten summerar:
"Det känns särskilt kul att få lyfta frågor om gränsöverskridande samarbete just här i Torneå och Haparanda, där det så tydligt är en del av platsens särart. Vi vill bidra till att skapa långsiktigt samarbete kring entreprenörskapsutbildning och hållbart entreprenörskap mellan skolorna, och det här utbytet är en del av det arbetet."
Foto: Laura Vendelin
Text: Anneli Lindgren, Linda Strandenhed