Vidselskolan i Älvsbyns Kommun deltar i Skolhackathon i Minecraft
Skolhackathon i Minecraft är en kreativ tävling där eleverna får lösa samhällsutmaningar på ett innovativt sätt. Arbetet startar med Ung Företagsamhets läromedel Vårt samhälle, där eleverna får lära sig mer om vad som ingår i ett samhälle och vad som krävs för att det ska fungera. Därefter börjar processen med att bygga och skissa fram deras prototyp, och slutligen går eleverna in i Minecraft för att bygga upp det samhälle som de skapat. I år handlar uppdraget om att bygga det ”Det klimatneutrala samhället”.
Årskurs 6 på Vidselskolan är den första klassen från Älvsbyns Kommun som deltar i Skolhackathon i Minecraft. De har kommit en bra bit på vägen och har bland annat hunnit prata om vad ett samhälle är för något, hur deras närsamhälle ser ut och vilka arbetsplatser och yrken som finns. "Vi har lärt oss att det finns väldigt många som jobbar på ett kommunhus och lite om vad de gör. Vi har också pratat om vilka olika personer som jobbar på ett sjukhus", säger eleverna.
Eleverna har även tränat på att ta demokratiska beslut. På samhällskartan som ingår i läromedlet Vårt samhälle finns det en tom lokal för uthyrning. Elevernas uppgift är att tillsammans komma fram till vad de vill göra med lokalen. Efter att ha övervägt för- och nackdelar med några olika förslag röstade klassen och kom fram till att det skulle bli en polisstation. "Det gick bra att komma överens och bestämma tillsammans", säger eleverna.
Nästa steg i processen är att eleverna själva ska få planera ett samhälle. Här får eleverna möjlighet att reflektera över vilka viktiga delar ett samhälle består av, hur de hänger ihop och vad eleverna inte kan eller vill vara utan. För att inspirera eleverna på temat fick klassen besök av Erik Isaksson som arbetar som samhällsplanerare och Filippa Ekroth som arbetar som miljöstrateg på Älvsbyns Kommun. Erik och Filippa berättade bland annat om hur de arbetar med samhällsplanering och hållbarhetsutveckling på Älvsbyns Kommun, om deras yrken, om hur det går till när man planerar ett samhälle i verkligheten och hur kommunen tänker kring grön planering, klimatsmart resande och återvinning.
"Att berätta om hur vi arbetar med samhällsplanering på kommunen var både roligt och givande. Eleverna fick en inblick i hur vi arbetar med samhällsplanering på kommunen och samtidigt en möjlighet att ställa frågor efter presentationen, en del riktigt kluriga! Det märks att eleverna redan är insatta på området och har många intressanta tankar och idéer", säger Erik Isaksson, samhällsplanerare på Älvsbyns kommun.
Några av frågorna som eleverna ville få svar på innan de ska påbörja sitt samhällsbygge var:
- Vilka energikällor är bäst?
- Vart är det bäst att bo? Nära berg eller vatten?
- Vilket är det bästa och mest klimatneutrala sättet att transportera saker?
- Hur får man elen att sprida sig till alla hus i ett samhälle?
Nu ska eleverna planera, skissa och bygga en prototyp av ett klimatneutralt samhälle. Efter jullovet går de in i den digitala världen för att visualisera sitt samhälle i Minecraft Education. Eleverna berättar att de ser fram emot att få göra skisser av deras samhällen, bygga i Minecraft och att vara med i en tävling.
"Att eleverna får möjlighet att fundera och diskutera kring hur de vill att deras framtida samhälle ska se ut och dessutom praktiskt genomföra detta i projektet känns både lärorikt, kreativt och samtidigt väldigt roligt! Vi är övertygade om att klassen kommer att göra ett bra jobb och vi ser fram emot att följa deras deltagande i projektet och såklart se det färdiga resultatet", säger Filippa Ekroth, miljöstrateg på Älvsbyns kommun.
Vi på Ung Företagsamhet Norrbotten tycker att det ska bli roligt att följa elevernas fortsatta arbete med Skolhackathon i Minecraft. Vi vill även passa på att tacka klassens lärare Anna Karlsson, Erik Isaksson och Filippa Ekroth som möjliggjorde besöket.