Hem / Nyheter & Event / Skåne / ”Man får vara mer fantasifull och hitta på nya grejer”

”Man får vara mer fantasifull och hitta på nya grejer”

Skolhackathon är Ung Företagsamhets utbildningskoncept för mellanstadiet och anpassad grundskola, där elever får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. Utifrån ett årligt case planerar och bygger eleverna ett samhälle i Minecraft Education.

Årets tema är även mer aktuellt än någonsin; “HavenCraft – Ett samhälle där alla människor bryr sig om varandra och där nya idéer och smarta, innovativa lösningar välkomnas och bidrar till öppenhet, gemenskap och ökad trygghet,” vilket uppmuntrar elever att skapa just den framtid de själva vill leva i.

Läsåret 2025/26 är den tredje upplagan av Skolhackathon i Skåne – och ett rekordår. Hela 1306 skånska grundskoleelever från 12 kommuner deltar, mer än dubbelt så många som i fjol.

På Skönadalsskolan i Löddeköpinge planerar Simon, Sonja och Olivia just nu sitt drömsamhälle HavenCraft, där alla får plats och ingen lämnas utanför. När de fick reda på att de skulle arbeta med detta projekt var de överens om känslorna kring det.

Jag blev lite chockad över att vi skulle spela Minecraft i skolan. Jag var ganska glad över det” berättar Sonja med ett skratt.
Det var kul att få veta att vi skulle spela Minecraft på skoltid. Inte bara ha arbetsblad” fyller Olivia i.

Än har de inte börjat bygga i spelet. Just nu handlar allt om att planera, skissa och bygga skalenliga prototyper.
Man fick skissa och rita” säger Sonja.
”Sen fick man svara på några frågor om hur man ska göra alla inkluderade” förklarar Olivia.

När gruppen började planera sitt samhälle var det viktigt att tänka på trygghet, inkludering och gemenskap. Sjukhus, skola och polisstation var självklara byggnader – men barnen tänkte också på detaljer som gör att alla verkligen kan vara med och trivas.
På badhuset har vi byggt en speciell trappa för människor som sitter i rullstol så de kan åka rutschkanan och också ha roligt” berättar Simon.
I parken har vi breda ingångar och ramper istället för trappor. Dessutom kan man låna översättare så att alla kan prata med alla, oavsett vilket språk de pratar säger Olivia.

Arbetet sker i små grupper där eleverna först får skapa egna ritningar för att sedan kombinera idéerna.
Vi var 2–3 i varje grupp, vi fick skissa en ritning var och sedan välja lite av varje skiss” berättar Sonja.
Om någon vill göra en sak och någon annan vill göra något annat, kan man göra en kombination” säger Olivia.

Det är tydligt att samarbetet är en central del i Skolhackathon. Förutom att lära sig om samhällsbyggande får eleverna även träna på att kompromissa, kommunicera och tänka kreativt.
Jag har lärt mig hur man gör ett samhälle tryggare – hur man bygger bättre och pysslar” säger Simon.
Det är ganska annorlunda än vanliga lektioner. Man får pyssla på lektionerna och prata mycket om samarbete”  tillägger Sonja.

Snart väntar nästa fas: att bygga sitt samhälle digitalt i Minecraft Education.
Jag ser fram emot att se hur det blir i slutet – om det ens blir likt det vi har byggt nu” säger Sonja.
Jag kommer nog göra det större!” säger Simon med ett leende.

Om de själva fick bo i sitt samhälle, hur skulle det vara?
Man skulle känna sig väldigt trygg” säger Simon snabbt.
Det skulle vara roligt med massa prylar som inte finns i verkligheten – till exempel något som översätter hur man pratar, så man kan prata med personer över hela världen” drömmer Sonja.

Man får vara mer fantasifull och hitta på nya grejer” säger Sonja – något som hon tycker är det allra bästa med Skolhackathon.
Det måste inte vara som i verkligheten” tillägger Olivia.

Och kanske är det just där framtidens innovation börjar – i barns fantasi, där gränserna mellan lek, lärande och samhällsbyggande suddas ut.

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.