Skolhackathon i Minecraft
Årets roligaste uppgift!
Arbetet i klassrummen startar med att jobba med Ung Företagsamhets läromedel Vårt samhälle, där eleverna utgår från vad som ingår i ett samhälle. Därefter börjar processen med att bygga och skissa fram sin prototyp. Slutligen går eleverna in i Minecraft Education för att bygga upp det samhälle som de skapat. Projektet avslutas med en regional final på Navet i Borås där den vinnande klass går vidare till den nationella finalen i Stockholm.
Kan entreprenörskap i grundskolan vara en nyckel till att främja intresse och förståelse för andra ämnen, som tech och STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics)? Svaret är ja. Genom entreprenöriell undervisning får eleverna omsätta sina kunskaper praktiskt och på sina egna villkor, vilket skapar en större relevans och förståelse samt ökar elevernas studiemotivation, självförtroende och betyg enligt forskning.
Skolhackathon i Minecraft kopplar samman entreprenörskap, STEM och digital kompetens. Dina elever använder teknik, matematik, naturvetenskap och samhällskunskap för att skapa innovativa lösningar på verkliga problem i en kreativ, engagerande och för dem välkänd miljö.
Att alla barn och unga får möjlighet att förstå och använda teknik för att kunna delta och bidra till samhällets utveckling är en demokratisk rättighet. Där blir initiativ som Skolhackathon i Minecraft viktiga för att skapa intresse och förståelse för tech, STEM och entreprenörskap, men även andra ämnen. Det stora intresset för att delta i den här typen av aktiviteter understryker det teknikintresse som faktiskt finns hos våra unga.
Entreprenöriell undervisning flyttar fokus från projektarbete till process, där eleverna får träna förmågor som handlingskraft, samarbete, kreativitet och osäkerhetstolerans; kompetenser för livet som också efterfrågas av framtida arbetsgivare. På en arbetsmarknad som snabbt förändras genom exempelvis AI kommer även entreprenöriella förmågor bli allt viktigare.
Sverige har en lång tradition av entreprenörskap och innovation, med globala techframgångar som bidragit till vårt välstånd och utveckling. Men nu håller andra länder på att springa ifrån oss. Därför blir ert arbete med Skolhackathon i Minecraft extra viktigt. Det stärker Sveriges konkurrenskraft och öka dina elevers möjlighet att själva forma sin framtid.
Hur funkar det?
1. Stadsplanering
Först får eleverna arbetar klassen med läromedlet Vårt samhälle. Eleverna bygger upp ett eget samhälle i grupp, utifrån det årliga temat för Skolhackathon i Minecraft.
2. Prototyp
Innan eleverna går in i den digitala världen så får de skissa och bygga en prototyp av sitt samhälle i återvinningsmaterial.
3. Minecraft
Nu får eleverna att omvandla sin fysiska prototyp genom att bygga sitt samhälle på riktigt i Minecraft Education med koppling till årets tema.
4. Final
Eleverna tävlar med vad de skapat i Minecraft i den regionala finalen på Navet i Borås. Vinnarna representerar region Älvsborg i den nationella tävlingen.
Lärarutbildningar
För bästa möjliga förutsättningar för alla involverade så får lärarna kostnadsfria utbildningar av oss.
Ung Företagsamhet Älvsborg håller i kick-offs och lärarutbildningar kring hur Minecraft Education kan användas som digitalt verktyg i undervisningen, samt en genomgång av läromedlet Vårt samhälle.
Navet i Borås har löpande kontakt med lärarna avseende tekniken kopplat till Skolhackathon i Minecraft, och håller i fortbildning för lärare i Minecraft Education.
Kopplingar till Skolverkets läroplan
I inloggat läge får alla som är verksamma inom grundskolan ta del av tydliga kopplingar till Skolverkets läroplan (Lgr22). Projektet finansieras även till viss del av Skolverket som ser till att alla mellanstadieskolor i Bollebygd, Borås, Herrljunga, Svenljunga, Mark, Tranemo, Ulricehamn och Vårgårda får läromedlet Vårt samhälle som introduktion kostnadsfritt. Skolhackathon i Minecraft är helt gratis för grundskolorna.
Arrangörer
Konceptet ägs och utvecklas av Svenska Science Centers och Ung Företagsamhet. Här i vår region samarbetar Ung Företagsamhet Älvsborg med Navet i Borås, som ingår i Svenska Science Centers.