Hem / Nyheter & Event / Ung Företagsamhet Sverige / Nationell vinnare av Skolhackathon i Minecraft utsedd
Nationell vinnare av Skolhackathon i Minecraft utsedd

Nationell vinnare av Skolhackathon i Minecraft utsedd

En AI-smartbot som ger alla elever snabbt stöd och lösningar som effektiviserar arbetet inom vården utan att förlora den mänskliga kontakten. Det är innovativa idéer som imponerade stort på juryn när Myranskolan klass 6 från Gällivare, Norrbotten vann den nationella finalen av Skolhackathon i Minecraft. Årets tema var "AI-topia", där eleverna fick skapa en vision för hur AI kan forma ett hållbart och effektivt samhälle.  

Under höstterminen har över 3 500 mellanstadieelever över hela landet deltagit i Skolhackathon i Minecraft och utforskat hur AI kan lösa verkliga problem, förbättra människors livskvalitet och skapa en mer hållbar och inkluderande framtid. Utifrån ”AI-topia”, som var årets tema, har eleverna skissat och tagit fram en prototyp som de sedan har byggt som ett virtuellt samhälle i Minecraft. 

Idag avgjordes den nationella finalen där en meriterad jury utsåg Myranskolan klass 6 från Gällivare, Norrbotten till vinnare. Med lösningar som förbättrar både vardagslivet och samhällsstrukturer imponerade gruppen stort på juryn. Priset består av en pokal och en resa till Arena: Ung Företagsamhet där SM i Ung Företagsamhet äger rum 26-27 maj på Stockholmsmässan. Här får eleverna visa upp sitt AI-samhälle för besökarna. 

- Det har varit jättekul att jobba i Minecraft. Vi inspirerades av varandra och använde mycket fantasi när vi byggde. Först kändes det nervöst. Sedan när de berättade resultatet kände vi en stor glädje, säger Lea Haapanen och Elmer Olsson Ranta, klass 6, Myranskolan.   

Skolhackathon i Minecraft arrangeras av utbildningsorganisationerna Ung Företagsamhet och Svenska Science Centers och syftar till att omsätta elevernas kunskaper praktiskt och på deras egna villkor, vilket skapar en större relevans och förståelse för tech, STEM och entreprenörskap. På sikt vill organisationerna stärka Sveriges fortsatta tech- och innovationskraft i en omvärld där teknik, som t.ex. AI, spelar en allt större roll. 

- Stort grattis till Myranskolan och till alla deltagare i årets Skolhackathon. Att unga tidigt får lära sig att de kan påverka och forma sin omvärld genom tech, STEM och entreprenörskap och att eleverna får känna att de har inflytande över hur deras framtid utformas är ett värdefullt bidrag till skolans värld. De entreprenöriella kompetenser eleverna tidigt lär sig har ett positivt inflytande på hur de tillgodogör sig kunskap och hur de engagerar sig i sitt skolarbete, säger Therése Axelsson, grundskoleansvarig, Ung Företagsamhet i Sverige.  

Nationell jury till Skolhackathon i Minecraft 
Maxwell Starkie, Investment Manager, Monterro
Mia Forsäng, ansvarig för skola och högre utbildning, Microsoft Sverige
Pia Högset, näringspolitisk expert, TechSverige
Emmy Berggren, Magnus Lissbrant och Charlie Arby, Gralg AB, vinnare av SM i Ung Företagsamhet 2024

Juryns motivering

Gruppen har med ett väl planerat och genomfört projekt visat en imponerande förståelse för hur AI kan förbättra både vardagslivet och samhällsstrukturer. Genom att skapa en AI-topia i Minecraft har de presenterat en visionär men realistisk modell där AI integreras för att skapa ett mer effektivt och hållbart samhälle. 

Inom vården används AI som ett komplement, inte en ersättare. AI hjälper till med analyser och diagnostik för att effektivisera arbetet utan att förlora den mänskliga kontakten. Inom skolan finns en AI-smartbot som ger alla elever snabbt stöd, i affären får man hjälp med matrecept och hos frisören att byta frisyr med hjälp av AI.  

Det som stack ut extra med gruppens AI-topia var deras genomtänkta samhällsplanering, med stark koppling till nuvarande behov, samhällets förutsättningar och viktiga värden där gruvan och skidbacken blev centrala. 

Läs mer om Skolhackathon i Minecraft
Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.