Digital prao för årskurs 9 i Väsby skola
Materialet utgår från Skolverkets kriterier och uppmuntrar eleverna till diskussion, reflektion och att utforska sina egna förmågor. Under veckan får eleverna reflektera över sina egna förmågor, fördjupa sina kunskaper kring entreprenörskapets betydelse för samhället och söka information om sitt drömyrke, där en intervju ingår. Många kreativa lösningar för att boka en intervju har presenterats, där skolans egna personal har fått ställa upp. Veckan avslutas med att eleverna fick presentera ett yrke inför sin klass, vilket görs i grupp och är en bra samarbetsövning där alla synsätt får ta plats.
“Veckan har varit givande och vi har berört ämnen som tidigare inte har diskuterats. Exempelvis genus, elevernas egna förmågor och drömyrken” säger Armin. När vi talar med eleverna i klassrummet får vi höra många spännande yrken som spelutvecklare, jurist och zoolog. Eleverna utrycker att veckan har bidragit till att de funderat mer över sina egna förmågor och drömmar. Flera av elever har en tydlig bild för hur de kan nå sina drömmar och vet redan nu vad de ska studera på universitet eller vad de vill arbeta med efter studenten i gymnasiet.
Materialet har fungerat som en bra utgångspunkt och Armin har inför veckan satt ihop ett team med lärare från årskurs 9 som håller i undervisningen för att elever och lärare ska hitta en gemensam väg framåt. "Flera elever som tidigare varit tysta i klassrummet har blommat ut under veckan, något vi tar med oss som positivt från veckan" säger Armin.
En del av elever som snabbt lyckades hitta en prao plats när restriktionerna släppte kommer att arbeta med delar av materialet från Digital prao när de är tillbaka i skolan. "Fokus kommer främst ligga på att utvärdera elevens egna förmågor och hur personen utvecklats under sin prao" säger Armin.