En likvärdig undervisning, där alla kan delta
Vi träffade Linda och klassen på ett digitalt möte efter att de avslutat sitt arbete med Vårt samhälle. Arbetet med läromedlet har pågått under vårterminen och använts för att få in ämnena svenska, matematik, engelska och samhällskunskap. Eleverna är väldigt glad och uppspelta och vill gärna berätta för oss vad de lärt sig om samhället.
Eleverna berättar att de fått lära sig mer om hur samhället ser ut och vad som behövs i samhället för att det ska fungera. De har också fått lärt sig att samarbeta med personer de annars inte brukar vara med, att de har fått träna på att argumentera och kommer överens i grupp. De tyckte det var coolt att som barn få en bättre inblick i ”vuxenvärlden”.
En del av läromedlet handlar om den demokratiska processen, det finns en tom lokal som eleverna i grupparbeten ska hitta ett användningsområde för. Eleverna blev under arbetet indelade i grupper för att tillsammans komma fram till ett gemensamt förslag som de skulle presentera för resten av klassen. Förslagen var sporthall, toffelfabrik, gaminghall, café och cirkus. När eleverna skulle komma överens om vad som skulle finnas i den tomma lokalen, blev det svårt att enas om vilken av gruppernas förslag som var det bästa för samhället. Men med hjälp an den demokratiska processkartan och röstkorten blev det tydligt hur en demokratisk omröstning går till. Alla vara med och röstade och tillslut vann sporthallen.
"Att argumentera för sin sak och sätta ord på varför de tycker något är viktigt fick de verkligen öva på här", säger Linda
Linda la stort fokus på arbetet med privat- och offentligsektor. Här fick eleverna diskutera vilka olika yrken som finns, vilka yrken som är viktiga, lön och varför vi betalar skatt. Eleverna fick också lära sig om vikten av företagande och entreprenörskap.
"Arbetet med Vårt samhälle har varit superkul. Alla lektionerna är redan upplagda i modulerna och allt material som behövs finns i läromedelslådan. Det blir väldigt enkelt att komma igång. Förutom olika skolämnen får jag in retorik, argumentation, samarbete och kreativitet på ett lustfyllt sätt. Eleverna får själva vara med och skapa lektionerna, vilket gör att de lär sig på det sätt som passar dem bäst.
Det blir en mer likvärdig undervisning eftersom alla kan delta," avslutar Linda.
I Nacka kommun började grundskolorna arbete med Ung Företagsamhets läromedel under 2019 och sedan dess har intresset från de kommunala grundskolorna varit stort. "På 15 av våra skolor har närmare 160 lärare på olika sätt använt UF:s läromedel och tilläggsaktiviteter. Samarbetet med UF är en utmärkt möjlighet att jobba med entreprenörskap i skolan," säger Jonathan Lannemar, Utbildningsstrateg i Nacka kommun.