Ulrika Strömberg
"Under min tid som UF-lärare ser jag hur eleverna utvecklas i att ta ansvar för sitt eget lärande; de är själva en sådan stor drivkraft, de får komma med idéer och skapa spännande tjänster och produkter. Jag ser ett driv hos många av dem som är helt fantastiskt och som det sedan bär med sig under hela sin skoltid."
Ulrika är ny i rollen som UF-lärare, men har sedan länge varit en del av hela Hotel- och turismprogrammets UF-arbete genom åren. Här driver man sitt UF-företag i årskurs två, men tjuvstartar redan året innan med att arbeta inom event under den årliga UF-mässan. Ulrika får nu se UF ur en ny vinkel och har för första gången sin egen UF-klass där hon hämtar mycket energi och glädje.
Ulrika berättar hur hon ser ett annat typ av driv hos sina elever som driver UF-företag. Att hon i vanliga fall är mer styrande när det kommer till innehåll, men att det här är eleven själv som skapar sin utbildning kring sin produkt eller tjänst och att det får eleven att leva upp på ett helt annat sätt.
Hon menar på att UF passar extra bra in på Hotel- och turism där mycket av skoltiden går ut på att praktisera och att öva, speciellt under APL-tiden (arbetsplatsförlagt lärande). Hon ser att mycket av det eleverna får med sig genom UF-företagandet, till exempel att lära sig samarbeta, hitta lösningar etc, kan appliceras direkt i deras andra utbildningar på programmet.
Ulrikas tips till lärare som funderar på att börja arbeta med UF är att vara entusiastisk och öppen, då kommer man långt. Man bör även vara realist och behöver faktiskt ibland våga ifrågasätta, till exempel idéer eller tillvägagångssätt, för att få eleven att tänka till ytterligare - utan att styra.