![](https://ungforetagsamhet.se/sites/default/files/articles_media_images/filip-tysander.jpg)
Filip Tysander årets företagare i Sverige
I samband med priset väljer vi att publicera en intervju från 2015 med Filip Tysander där han berättar om hur UF-företaget sporrade honom till att bli entreprenör, skriven av Stina Dahlén på Svenskt Näringsliv.
Hallå där, Filip Tysander, grundare och ägare till det globala klockföretaget Daniel Wellington samt fd UF-företagare! Du tycker att UF-företagande ska vara obligatoriskt på gymnasiet. Varför då?
Filip Tysander
– Om vi kan enas om att entreprenörskap är viktigt för Sverige anser jag att man borde komma i kontakt med detta så tidigt som möjligt i livet.
När drev du UF-företag och med vilken verksamhet?
– Under mitt sista år på gymnasiet 2004 drev vi ett UF-företag som sålde salamikorvar.
Vilka vad de främsta lärdomarna?
– En översiktlig förståelse för vad det kan innebär att driva ett företag.
Vilka sidor hos dig utvecklades mest?
– Jag var en ganska omotiverad student och fick där upp ögonen för alternativa vägar att vandra.
Vad var svårast under UF-året?
– Vi delade upp arbetsuppgifterna i gruppen och jag fokuserade mest på att sälja vilket gav blodad tand. Det var en fantastisk känsla att omsätta 50 000 kronor som 18-åring, vilket då var ett par årslöner som student.
Vilka lärdomar har du med dig in i Daniel Wellington?
– UF-året blev startskott till vad som senare skulle bli Daniel Wellington. Kan liknas med ett missbruk som successivt trappats upp.
Bästa råd till UF-företagare, inför starten och under året?
– Omge sig med människor som kompletterar dig och fokusera på det du är bäst på. Glöm inte bort affären och börja tjäna pengar.