Hem / Nyheter & Event / Ung Företagsamhet Sverige / Gymnasieelever skapade kreativa spelidéer om hållbarhet på nytt hackathon
ung företagsamhet king hackathon

Gymnasieelever skapade kreativa spelidéer om hållbarhet på nytt hackathon

Skapa ett underhållande mobilspel som uppmanar spelarna till miljömässig hållbarhet – samtidigt som de lär sig om de globala målen. Det var uppdraget när Ung Företagsamhet, JA Europe och King, anordnade ett hackathon för gymnasieelever – där några nu får chansen att besöka mobilspelsutvecklaren och lära sig mer om spelutveckling.

Det var det första av flera liknande hackathons som kommer att hållas i flera länder i Europa som en del i ett nytt partnerskap mellan King och JA Europe, som Ung Företagsamhet är en del, för att få fler unga att upptäcka och utforska utbildningar inom STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics) och framtida karriärer inom tech- och gamingindustrin. 

Cirka 80 gymnasieelever i årkurs två, från Väsby Nya Gymnasium och Stockholm Science & Innovation School, var inbjudna och kreativiteten och energin var stor under dagen. 

Uppdraget: Att utforma ett mobilspel som uppmanar till miljömässig hållbarhet, men också inspirerar till en positiv förändring för planeten och minimerat miljöavtryck. Spelet skulle dessutom utbilda om de globala målen och underhålla. 

Under dagen fick eleverna, som delades in i grupper, bland annat bekanta sig med King som företag, sätta sig in uppdraget, brainstorma fram idéer och sedan fördjupa sig kring en idé. 

På plats fanns även många Kingsters, anställda hos King, som bistod med sin kunskap om spelvärlden och bollade idéer med eleverna. 

Adam Bouchekhi Hassani till vänster, och Jake Martinsson och Alice Bostico var nöja med dagen.

Alice Bostico och Jake Martinsson från Stockholm Science & Innovation School gav dagen högt betyg. 

- Hela upplevelsen har varit rolig. Alla har sina tankar och jobbar olika men att få samarbeta och arbeta i grupp för att komma på en ny idé tillsammans har varit roligt, säger Alice. 

- Det var ett roligt uppdrag, att koppla spel till hållbarhet och att jobba under tidspress. Jag tror många ungdomar blir mer motiverade att lära sig av spel, säger Jake. 

Även Adam Bouchekhi Hassani från Väsby Nya Gymnasium instämde. 

- Roligast var att vi fick lära oss många olika saker, att samarbeta, och att komma ut från klassrummet, säger han.  

Under dagen fick eleverna brainstorma fram idéer, fördjupa sig och sedan pitcha sina idéer från scenen inför en jury av Kingsters.

Dagen avslutades med att alla tio grupper fick presentera sina idéer inför en jury med Kingsters. Där fanns alltifrån idéer som plattformsspel där man ska rädda sig från stigande havsnivårer till minispel där man samlar poäng genom att samla skräp och renar haven. Spelidéerna hade namn som Ecopuzzle, Planet challenge, Plastic Tsunami och Candy Crush Saga-inspirerade namn som Trash Saga och Tree Planter Saga, där de sistnämnda utsågs till vinnare.

De tre topplacerade lagen ska nu få chansen att besöka Kings huvudkontor och en möjlighet att lära sig mer om spelutveckling och branschen. 

- Det känns jätteroligt att det gick så bra. Det ska bli väldigt kul att få besöka King och se hur dom arbetar med spel, säger Alice Bostico som tillsammans med Jake Martinsson ingick i Tree Planter Saga-laget. 

Amy dos Santos, Senior Social Impact Lead på King, gav alla deltagare lovord från scenen. 

- Jag är jätteimponerad, ni hade varken träffat oss eller de andra eleverna och ni har ändå ställt er på scenen, presenterat och producerat fantastiska arbeten. Ni ska vara stolta över er själva, sa hon. 

Amy dos Santos, Senior Social Impact Lead på King, var imponerad av alla deltagare. Även juryn av Kingsters gav många positiva kommentarer.

Även bland lärare var betyget högt. 

- Det har varit jättebra och väldigt givande. Jag har också fått med mig idéer om att jobba mer som vi har gjort idag. Att sitta mer tillsammans innan och komma på idéer. Jag har sett här att det är fler som vågar bidra och att det kommer fram olika kompetenser och idéer, säger Ali Bozorg Panah, lärare på Väsby Nya Gymnasium. 

Ali Bozorg Panah, lärare på Väsby Nya Gymnasium, tog med sig nya arbetssätt från dagen.
Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.