Hem / Nyheter & Event / Ung Företagsamhet Sverige / Hus och väskor - årskurs 4 tog fram innovativa idéer för framtidens pappersbruk
ung företagsamhet grundskola

Hus och väskor - årskurs 4 tog fram innovativa idéer för framtidens pappersbruk

Hur kommer framtidens pappersbruk se ut och vad kan man göra mer av papper? Den grundskoleutmaningen ledde till mycket mer än bara innovativa lösningar för årskurs 4 på Vikbolandsskolan.

Det kanske är för svårt och inte tillräckligt spännande. Men teknikläraren Jonathan Kemis första farhågor kom snabbt på ända när han satte sig in i Ung Företagsamhets Östergötlands grundskoleutmaning för mellanstadiet som de arrangerar tillsammans med Holmen. Framförallt när han presenterade den för årskurs 4 på Vikbolandsskolan i Östra Husby utanför Norrköping.

- Det har varit jättekul. Det var kanske lite trögt i början innan de lärde sig om pappersbruk. Men när det lossnade och de fick sina idéer då var det bara smooth sailing sen. Eleverna har varit superpå, säger han.

De 42 eleverna har både fått diskutera sig fram till lösningar på utmaningarna och sedan bygga prototyper – såklart i papper berättar Jonathan Kemi, där de även använda pappersbitar och lim istället för tejp. Mycket AI och robotstyrning kommer framtidens pappersbruk innehålla enligt klassen, men där det fortsatt behövs många som arbetar för att hålla koll. Bland de nya produkterna fanns innovativa tankar om alltifrån möbler, accessoarer som väskor till hus.

- Vi googlade att det fanns några som faktiskt byggt hus av papper och mycket lim, så det går, säger Jonathan Kemi.

De klasser som vill har även fått skicka in sina lösningar och har chansen att få medverka i en final, som är planerad i maj. Där ska de uttagna finalisterna få pitcha sin lösning inför en jury bestående av representanter från Holmen, politiken och näringslivet, något som stimulerat eleverna enligt Jonathan Kemi.

Entreprenöriella förmågor

Det är första gången han jobbar med läromedel från Ung Företagsamhet – men inte den sista. Ett tydligt upplägg med bra möjligheter att arbeta ämnesövergripande, som här med teknik, svenska, samhällsorientering och naturvetenskap, är några av fördelarna enligt honom. Eleverna har också fått träna många förmågor samarbete, kommunikation, kreativitet och problemlösning.

- Vi har delat in dom i grupper som inte vara självklara från början men det har fungerat jättebra. Det öppnar upp för mig i framtiden, att jag vet att de kan fungera i olika grupper, säger Jonathan.

- Det är rätt mycket praktiska moment när man konstruerar så det fungerar bra för elever som annars kan ha lite svårt att sitta still, de är många gånger mer praktiskt lagda. Efter det här har alla sagt att teknik är det roligaste ämnet.

Han har sett en skillnad i elevernas motivation i det här arbetet jämfört med mer traditionell undervisning.

- Det känns som att de har arbetat mer engagerat eftersom det är ett verklighetsförankrat problem som vi löser. Det är ett företag som vill ha hjälp istället för att det ”bara” är jag som säger åt dom att göra något. Det blir enklare att förklara syftet. Och de verkar inte riktigt vilja sluta för det kommer fortfarande in idéer, säger Jonathan och skrattar.

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.