Hem / Nyheter & Event / Ung Företagsamhet Sverige / KPMG: ”Vi vill att fler ska våga starta eget”

KPMG: ”Vi vill att fler ska våga starta eget”

Internationella revisions- och rådgivningsföretaget blir ny partner för Ung Företagsamhet.

Enda sedan Lars Ture Bohlin startade revisionsbyrå i Stockholm på 1920-talet har företagsamma människor stått i centrum för det som nu heter KPMG. Företaget har fler än 160 000 medarbetare världen över och bland kunderna finns såväl multinationella storföretag som lokala familjeföretag. Den lokala förankringen är avgörande för KPMG.
   -Den lokala verksamheten är väldigt viktig för oss, förklarar kommunikationsdirektören Björn Bergman, och berättar att hälften av bolagets omsättning kommer från små och medelstora företag.

KPMG:s har 60 kontor runt om i landet som är engagerade i olika typer av näringslivsnätverk. De första erfarenheterna av företagande eller arbete är oerhört viktiga. Men tröskeln mellan utbildning och yrkesliv kan vara svår att ta sig över. Där ur föddes en tanke att finna ett sätt att stödja unga att starta och driva företag.
   - Vi kände att vi ville hitta ett samhällsangagemang där vi kan bidra med vår kompetens. Vi är ett kunskapsföretag med specialister inom företagsrådgivning och revision så vi ville stödja någonting som har bärighet på det, förklarar Björn.

Resultatet blev att KPMG nu går in som huvudsponsor i Ung Företagsamhet i Sverige. Ett samarbete som kommer att ge avtryck i hela landet.

   - För oss är det viktigt att unga människor får möjlighet att starta och driva företag, fortsätter Björn. Vi vill göra något för att hjälpa unga männsikor att finna glädjen i att skapa något eget och samtidigt bidra till att skapa fler arbetstillfällen i landet. I Ung Företagsamhet känner vi att vi hittat ett gott syfte som fungerar väl med det som är viktigt för vår affär.

Varje år anställer bolaget 100 nyutexaminerade studenter. Genom sin tävling KPMG International Case Competition (KICC) arbetar KPMG redan idag aktivit med att minska steget mellan studier och näringslivet. Vi hoppas att vårt samarbete med Ung Företagsamhet ska bli ett bra komplement till KICC och våra övriga initiativ säger Eric Brandt är ansvarig för studentkommunikation.

Koll tidigt
Bara i Sverige har KPMG mer än 30 000 kunder som de hjälper med allt från revision till rådgivning. Här tror Björn och Eric att bolaget kan vara till stor hjälp för gymnasieelever som driver UF-företag.
- Det är bra att unga entrepenörer på ett tidigt stadium förstår värdet av revision och hur den kan hjälpa dem i deras arbete. Det kanske inte är det första man tänker på när man startar företag men det är väsentligt att alla siffror går ihop, förklarar Björn och menar att här kan KPMG spela en viktig roll.

Eric påpekar att eleverna är väldigt duktiga på att komma på idéer och att utveckla en produkt, men ibland kan det vara en utmaning att hantera sin redovisning på ett korrekt sätt.
- Där har vi möjlighet att lära dem hur man ska bokföra och hur man upprättar en balans- och resultaträkning. Här kan vi tidigt kliva in och göra en betydelsefull insats.

Hållbart näringsliv
KPMG arbetar aktivt med framtidsfrågor och brinner för att utveckla ett hållbart svenskt näringsliv.
- Det arbetet vill vi gärna ta med oss in i samarbetet med Ung Företagsamhet, fortsätter Eric och pekar på hur viktigt det är att eleverna får möjlighet att lära sig affärsmannaskap och att lita på sig själva.

- Många ungdomar får genom Ung Företagsamhet den första knuffen mot att bli entreprenörer och att ta ansvar. KPMG vill vara med och skapa förutsättningar för att ungdomar ska få chansen att testa att driva företag. Vi vill helt enkelt att fler ska våga att starta eget.

Fakta
KPMG Internationellt
162 000 medarbetare
Verksamhet i 700 städer i 155 länder

KPMG i Sverige
1 600 medarbetare
94 delägare
60 kontor
Omsättning 2 755 MSEK

FLER NYHETER

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.