Monterro ny nationell bronspartner till Ung Företagsamhet – vill stärka Sveriges innovationskraft
Ung Företagsamhet, som är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation, arbetar för att alla barn och unga ska få likvärdiga möjligheter att utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap i skolan både i grundskolan och gymnasiet. Organisationen stöttar även unga entreprenörer efter gymnasiet genom sitt nätverk UF alumni. Att Monterro är ny nationell bronspartner kommer bidra till att Ung Företagsamhet kan stärka sin verksamhet ytterligare, enligt organisationens vd Tove Jarl.
- Vi är väldigt stolta och nöjda över att Monterro har valt att bli ny nationell bronspartner till Ung Företagsamhet. Att investera i Ung Företagsamhet är att investera i vår gemensamma framtid och innovationskraft samt bidra till att stärka ungas möjlighet att forma sin egen framtid, säger Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet.
Monterro grundades 2012 och är idag baserat i Stockholm, Oslo, Hanoi och München – med ett fokus på att investera i nordiska mjukvarubolag och göra dem till globala spelare. Att de nu går in som partner till Ung Företagsamhet, där de bland annat var tävlingsvärd för Årets tillväxtföretag på SM i Ung Företagsamhet 2024, handlar om att medverka till utvecklingen av ungas entreprenöriella förmågor, stärka det svenska näringslivet och bidra till ökad innovationskraft i Sverige.
- På Monterro investerar vi i Ung Företagsamhet för att främja Sveriges entreprenörskap. Vi tror på deras förmåga att, med rätt verktyg, våga omvandla idéer till verklighet - något som är avgörande för att driva både samhället och näringslivet framåt. Genom att stötta unga företagares utveckling kan vi bidra till ett starkare näringsliv, både på kort och lång sikt, säger Gustav Lagercrantz, vd på Monterro.
Att unga entreprenörer, som exempelvis UF-företagare, bidrar med värdefulla perspektiv som utmanar näringslivet i stort är något Monterro också vill belysa.
- Det etablerade näringslivet har mycket att lära av unga UF-entreprenörer, särskilt när det gäller deras kreativa perspektiv på utmaningar och lösningar. Den yngre generationen har växt upp i en mer digitaliserad värld och de ställer högre krav på hållbarhet. Detta är viktiga och grundläggande komponenter för att utveckla hållbara bolag, något som kan inspirera mer etablerade företag att bli mer agila och innovativa, säger Gustav Lagercrantz.