Hem / Nyheter & Event / Ung Företagsamhet Sverige / Ny rapport: Ung Företagsamhet viktig del för minskat entreprenörskapsgap mellan kvinnor och män

Ny rapport: Ung Företagsamhet viktig del för minskat entreprenörskapsgap mellan kvinnor och män

Skillnaderna i andelen män och kvinnor som driver företag ökar. I en ny rapport föreslås ökat entreprenörskap i skolan som en viktig del att vända trenden, där Ung Företagsamhets roll inom skolan lyftes som betydelsefull.

Idag presenterade Svenskt Näringsliv en ny rapport om skillnaden i entreprenörskap mellan kvinnor och män på ett seminarium, där bland andra Tove Jarl, vd Ung Företagsamhet medverkade.

Rapporten visar att det så kallade entreprenörskapsgapet, skillnaden i andel män och kvinnor som startar företag, har dubblerats mellan åren 2001-2022.

Framförallt lyftes attityder till företagande som mycket viktiga för att förklara skillnaden i företagandet, framförallt ”kunskap och förmåga” men även faktorer som ”rädd att misslyckas” och ”känner en entreprenör”.

En av rapportens slutsatser för att minska gapet är att entreprenörskap bör ingå naturligt i utbildningar och läroplaner i skolan. På seminariet betonades Ung Företagsamhets viktiga roll i det arbetet. Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet, lyfte de samhällseffekter som UF-företagande har enligt forskning;

  • Tidigare UF-företagare startar oftare företag, exempelvis har kvinnor med UF-bakgrund 80 procent ökad sannolikhet att starta aktiebolag.
  • Det utveckla entreprenöriella förmågor - oavsett gymnasieprogram
  • Det minskar ojämlikhet mellan könen vad gäller entreprenörskap och företagande men även ojämlikhet vad gäller socioekonomiska skillnader i skolan. 

- Givet den här forskningen som finns så borde alla i gymnasiet få driva UF-företag. Vi behöver mer entreprenörskap, och vi jobbar redan med det i grundskolan för vi ser att det är bra ju tidigare eleverna tar del av det. Vi ser att det har effekter både för individen och samhället, exempelvis för att exempelvis minska entreprenörskapsgapet, säger Tove Jarl.

I paneldiskussionen efter presentationen medverkade UF-alumnen Astrid Johansson, som driver aktiebolaget Wao Matcha och Isak Strömberg, UF-lärare på barn- och fritidsprogrammet på Solna gymnasium. De betonade vikten av entreprenörskap och UF-företagande.

- Jag hade inte varit företagare utan UF-året, inte nu i alla fall. Inställningen ändrades redan där, sa Astrid Johansson som även lyfte vikten av nätverkandet som UF-företagandet ger för det fortsatta företagandet.

Josefin Malmqvist (M), riksdagsledamot och ledamot i Utbildningsutskottet, deltog också i paneldiskussionen och instämde i att entreprenörskapet behöver stärkas i skolan och tidigt – redan i grundskolan.

Isak Strömberg ser tydliga effekter av UF-företagandet i klassrummen.

- Killar har generellt lite högre självförtroende innan UF-året, men tjejernas självförtroende och självkänsla växer mycket under UF-året. De vågar ta klivet att exempelvis prata framför folk eller sälja. Det är därför det är så bra med UF-företagande i skolan, de får även ett nätverk utanför skolan, säger Isak.

- För många av våra elever på yrkesprogram kan skolan vara en negativ plats. Men tack vare UF-företagandet så får de prova många kunskaper och förmågor utanför skolans väggar och de får känna att de lyckas, att de kan hitta sin plats i samhället. Jag tycker att UF-företagande är något som borde ingå i alla program och finnas på alla skolor. Det är dessutom värdefullt oavsett om eleverna vill driva företag eller inte, det stärker personen och anställningsbarheten också. 

Här hittar du rapporten i sin helhet

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.