Nya noveller ska stärka läs- och skrivkunskaper i grundskolan – och stimulera entreprenörskap
Lagom till läslovet släpper den ideella, politiskt obundna utbildningsorganisationen Ung Företagsamhet tre nya läromedel för grundskolan, Pälspaniken på diskot, Mysteriet med den försvunna degen och Den sovande byn. Läromedlen är utformade som noveller där eleverna själva får formulera slutet eller fortsättningen på berättelserna och ges därmed möjlighet att utveckla läsförståelse och skrivfärdigheter samtidigt som de tränar entreprenöriella förmågor som kreativitet och idégenerering.
Läs mer, ladda ner en novell eller logga in för att ta del av allt material - här
- Att läsa, skriva och räkna är viktiga kunskapsgrunder, och dit hör även entreprenöriella förmågor. Därför är det viktigt att hitta vägar för att tydligt kombinera dessa inom skolan - vilket våra nya läromedel är ett bra exempel på, säger Therése Axelsson, lärare och grundskoleansvarig på Ung Företagsamhet.
Novellerna är framtagna i samarbete med författaren Leone Milton som brinner för barnrättsfrågor och har skrivit ett 20-tal böcker, bland annat Ta makten-böckerna med tips och vägledning till unga.
- Med novellerna vill vi bjuda in till en aktiv läsupplevelse och uppmuntra eleverna till delaktighet. Att ha tillgång till språket och att kunna uttrycka sig är viktigt oavsett vad eleverna tar sig för i livet – det är dessutom avgörande för demokratin precis som innovation och entreprenörskap. Med hjälp av humor har jag skapat en fantasifull och lite knasig värld med inslag som eleverna kan relatera till och bygga vidare på, säger Leone Milton, författare.
Just nu pågår en utredning för nya läroplaner inom bland annat grundskolan. Ung Företagsamhet har länge arbetat för att entreprenörskap ska få en tydligare plats på grundskolan. Forskning visar exempelvis att entreprenöriellt lärande ökar både skolengagemang och studiemotivation, vilket har starkt inflytande på elevers skolnärvaro och kan bidra till att minska utanförskap.
- Det är något vi får bekräftat från lärare varje vecka. I takt med att fler jobb ersätts av AI, och där många av framtidens jobb inte ens finns idag, är det viktigt att vi ger unga verktyg att kunna navigera i en snabbt föränderlig omvärld och möjligheter att själva forma sin framtid vilket entreprenöriella förmågor gör. Därför är det viktigt att entreprenörskap inte prioriteras bort i de nya läroplanerna, säger Therése Axelsson.
Novellerna har koppling till delar av det centrala innehållet i svenska. Förutom att skriva egna slut uppmuntras eleverna även till att spela upp sina tolkningar av novellerna som teater eller genom muntliga presentationer. Det här möjliggör också att lärare och elever kan arbeta vidare på ett ämnesövergripande sätt för att utveckla ytterligare viktiga entreprenöriella förmågor som samarbete, ta ansvar och att omsätta idéer till handling.