Hem / Nyheter & Event / Ung Företagsamhet Sverige / Så når du ut genom bruset

Så når du ut genom bruset

Som UF-företagare finns sällan någon budget för marknadsföring och reklam, men det finns andra sätt att nå ut till kunder.

Många tidningar och bloggare vill ha bra innehåll och spännande berättelser som engagerar sina läsare och lyssnare. Så här kan du skapa en enkel PR-strategi för att nå ut. Vad är PR - Public Relations? PR är enkelt uttryckt det arbete som sker bakom kulisserna, före det att en artikel skrivs eller en vloggare gör en video. Istället för att köpa reklamutrymme kan ditt UF-företag med lite smart jobb få värdefullt utrymme och nå nya kunder.

1. Vad har just du att berätta?
Den första utmaningen är hitta ert nyhetsvärde - vad är det som gör er aktuella och värda att berätta om? Att ni är unga och har ett stort driv är en bra start, men ännu mer intressant blir det om ni har en annorlunda, smart eller snygg lösning, kanske på ett viktigt problem? Vilken story ligger bakom er idé? Fundera över Varför en youtubers video kommer att få fler visningar genom att ha med er produkt? Varför kommer en tidning att ha en artikel som goes viral genom att förmedla er story? Vad är det som gör er unika? Var inte rädda för att spela på er personliga utveckling under UF-året, ni som personer är minst lika viktiga varumärkesbärare som ert UF-företag och er produkt.
 

Bild



Vad är en nyhet? WTF, OMG, LOL!
Det ni vill nå ut med behöver skapa en reaktion och/eller väcka en känsla hos mottagaren. Några bra punkter att checka av:

- Det är oväntat, ovanligt eller kul
- Det gör sig bra på bild
- Det rör en kändis
- Det har närhet till läsarna, geografiskt eller kulturellt
- Det finns en okänd utgång eller konflikt bakom, med stora möjliga konsekvenser
- Det visar en person som åstadkommit något, gärna mot alla odds
- Det finns siffror och statistik bakom
- Det är kontroversiellt

2. Välj rätt kanal och anpassa budskapet
På samma vis som att alla människor inte kommer att vilja köpa ditt UF-företags produkter, så gäller det att välja målgrupp. När du vet vilka era kunder är, så gäller det att tänka på vart de befinner sig. En yngre målgrupp kan du lättare nå via Instagram eller Facebook. Var gärna aktiv på Instagram och kommentera på intressanta konton, en bonuseffekt är att du också når nya möjliga följare. Om du vill synas i press, välj ut vilka medier du ska kontakta och vinkla pressmeddelandet så att det passar mediets målgrupp. Gör en snabb koll om det finns någon journalist som skriver om företagande eller om din "bransch", chansen är större att denna hakar på än någon som är oinsatt. Även lokaltidningar finns på Instagram och Facebook - tagga dem i ditt/företagets flöde. Sedan finns det en mängd nischade magasin och tidskrifter. Säljer ditt UF-företag en nytänkade hälsoprodukt? Kolla i tidningshyllan hos Pressbyrån vilka magasin som kan vara intresserade av att berätta om er. 

3. Våga ta kontakt
Har du något att säga, ring! Det är mycket läskigare än att maila, men det är också mycket enklare att fånga någons intresse genom att ringa ett samtal istället för att skriva ett långt mail. Sedan kan du vid kontakt ha ett färdigt mail redo om personen på andra sidan luren blir intresserad. Om du har bra fotografier klara så är det ett plus.

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.