Hem / Nyheter & Event / Ung Företagsamhet Sverige / Skolan där alla får driva UF-företag: "Ser stora vinster"

Skolan där alla får driva UF-företag: "Ser stora vinster"

På Grillska Gymnasiet i Eskilstuna har eleverna på alla deras program en sak gemensamt, förutom skolan. Alla läser entreprenörskap och får driva UF-företag – något skolan ser många positiva effekter med.  

Ekonomi-, el- och energi-, estetiska-, hantverk-, samhälls- och teknikprogrammet. Beslutet att låta alla läsa entreprenörskap har skolans huvudman, Stadsmissionens Skolstiftelse, tagit och uppskattas av personalen. I årkurs två får alla elever chans att testa UF-företagande och för en del erbjuds det även år tre.   

- Vi jobbar mycket med värdeskapande lärande. En drivkraft är att väcka elevernas intresse för sitt omgivande samhälle, att få dem att förstå att skapar de ett värde för andra så genererar det även saker för dem själva. Vi samarbetar exempelvis mycket med Stadsmissionen här i stan. Vi vill jobba ännu mer med UF-företagande och socialt entreprenörskap, säger Magnus Säll, rektor på skolan. 

"Involverar vårdnadshavare mer"

Skolan är en av landets största sett till antal UF-företagare, det här läsåret var det 256 elever fördelat på 74 UF-företag. En del UF-företag drivs även över programgränserna vilket är en av flera positiva effekter, enligt Jani Pokkinen som har arbetat som UF-lärare på skolan i flera år. UF-företagandet går även att anpassa så det passar alla program, men effekterna är desamma enligt Jani. 

- De stora vinsterna är att eleverna får träna förmågor som de har nytta av i livet och arbetslivet. De lär sig ta kontakt med andra, exempelvis företag och det väcker många tankar och kreativitet. Det blir ett ämnesöverskridande lärande, de måste lära sig samarbeta och jobba i grupp. Det blir ett lärande att förstå sig själv och i förhållande till andra, säger han. 

- UF-företagandet verkar också involvera vårdnadshavare, att eleverna tar med sig frågor hem på ett annat sätt. Det är inte lika vanligt inom annan undervisning, säger Magnus Säll. 

- Här får de också möjlighet att misslyckas. De vågar testa saker. Ska man göra det sedan är det större insatser, säger Anna-Lena Gustafsson, biträdande rektor. 

För Jani är det givet att fler borde få ta del av entreprenörskap och UF-företagande. De ser alla effekter även efter skolan där många av deras elever startar företag, pluggar vidare, eller får anställning som exempelvis projektledare. 

- Det borde vara mer entreprenörskap i skolan, på alla nivåer. Ibland ser man personer, som kanske inte är i framkant i andra ämnen, som växer enormt genom det. Kan vi ge människor verktyg att göra saker de verkligen brinner för vore det fantastiskt. Det önskar jag att alla får möjlighet till, säger han. 

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.