Sofie och Victoria: Alla borde testa att driva UF-företag
Sofie och Victoria träffades första gången när de jobbade på en tidning och märkte snart att de båda hade stora visioner och drömmar. Båda älskar glass och var väldigt inspirerade av frozen yoghurtkulturen i Kalifornien. De undrade varför det inte fanns i Sverige. Efter en bilresa till Båstad hade de lagt upp planerna och startade sedan Yollibox. Det var sex veckor efter att de träffades för första gången. När tjejerna startade hade de inga pengar. De pluggade på universitetet och jobbade extra för att klara sig. Som för de flesta nystartade företag jobbade tjejerna dag och natt för att få det att börja snurra.
Mycket har hänt sedan starten för nära fem år sedan. Idag är glassjätten Triumf Glass minoritetsägare och säljpartner i Yollibox. Produkterna finns nu även hos den finska matvarukedjan Kesko liksom hos Hemglass i Sverige. Sommaren 2016 lanserades miniförpackningar hos Preem liksom den nya smaksuccén Peanut Butter Bonanza.
Hälsa & hållbarhet
Nu ligger fokus på produktutveckling. Målet med Yollibox är att driva förändring inom glassindustrin med fokus på hälsa och hållbarhet. Sofie och Victoria har båda drivit UF-företag på gymnasiet.
- Det som är grymt med Ung Företagsamhet är att det ges tid och utrymme i schemat för nya idéer, skapande och drömmar - det är vad entreprenörskap handlar om enligt oss, förklarar Victoria.
- Alla borde testa UF-företagande! Även om det i slutändan visar sig att det inte är din grej så kommer du att ha nytta av att kunna paketera och sälja ett budskap, en idé, en tjänst eller en produkt fortsätter Sofie. Men framförallt ger UF ett nytt perspektiv menar duon. Vi kan alla vara med och skapa den verklighet vi lever i. Du kan vara med och förändra. Det är coolt! avslutar tjejerna.