Hem / Nyheter & Event / Ung Företagsamhet Sverige / Solceller, sittplatser och ström gav Wilma och Annie segern
grundskoleutmaning ung företagsamhet

Solceller, sittplatser och ström gav Wilma och Annie segern

Hur ska en mötesplats som kan ersätta en parkeringsplats se ut? Det fick hundratals mellanstadieelever i Värmland tävla om att ta fram lösningar på. Nu står Wilmas och Annies vinnande modell på deras skolgård i Torsby.

Varje år anordnar flera regioner inom Ung Företagsamhet så kallade Grundskoleutmaningar tillsammans med näringslivet där mellan- eller högstadieelever ställas inför ett skarpt case eller problem som ska lösas. I arbetet får eleverna sedan skissa på lösningar, vara kreativa, lösa problem, öva presentationsteknik – kort sagt att praktiskt testa att vara entreprenör.

Förra läsåret hölls en sådan utmaning som ett samarbete mellan Ung Företagsamhet Värmland och utemöbelföretaget Vestre. Där fick mellanstadieeleverna i uppgift att ta fram förslag på hur en så kallad parklet, en mötesplats i samma storlek som en parkeringsplats, ska se ut. Sedan pitchade de sina prototyper och idéer för en jury.

LÄS ÄVEN: På Sveriges minsta grundskola är entreprenörskap givet

Det vinnande förslaget kom från Wilma Holmberg och Annie Valfridsson på Frykenskolan i Torsby. Deras modell innehöll bland annat soffa, sittplatser, tak, eluttag, bänkar, tillgänglighetsramp och solceller. Och nu står en fullskalig enligt deras design på deras skolgård.
– Det känns jättehäftigt och kul att så många kan ta del av den, säger Annie.
– Den ska passa alla från unga till gamla, även dom som sitter i rullstol eller är handikappade, berättar Wilma om tanken bakom utformningen.
Uppgiften har gett båda mersmak.
– Det var kul att kombinera vårt tänkande och arbeta tillsammans med sin närmsta vän, säger Annie.

Ny satsning på gång

Konceptet är populärt. Till exempel deltog hela 1500 elever i Värmland under förra läsårets utmaningar. Ung Företagsamhet håller även på att ta fram digitala läromedel för grundskolan där eleverna med hjälp av riktiga case från näringslivet får jobba praktiskt med att hitta lösningar på utmaningar kopplat till de globala hållbarhetsmålen. Projektet är möjligt tack vare investeringar från Ljungbergsfonden.

Enligt Annika Hedeberg, lärare på Frykenskolan var utmaningen väldigt givande för eleverna och skolan har fortsatt att vara med i fler utmaningar, både för mellan- och högstadiet.
– Många elever säger att det här är det roligaste som de har gjort. Jag försöker alltid låta eleverna vara kreativa men här blir det på riktigt. Allt från idéer och skisser till att göra en riktig modell och att kunna påverka ett företag som kan tillverka ens idéer, säger hon.
– Jag kan se att eleverna hos mig vågar prova att testa fler saker. Jag tror det handlar om att ge eleverna mer tid att själva få undersöka och inte kratta manegen, de får mer självförtroende och vågar mer. 

Här kan du läsa mer om vårt arbete på grundskolan
Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.