![](https://ungforetagsamhet.se/sites/default/files/articles_media_images/update.jpg)
Svenskt UF-företag bäst i Europa på kundfokus
Danmark vann årets bästa företag med sin idé Subreader, en app som läser upp undertext i TV för dyslektiker.
- Vi är överlyckliga, säger Ulrika Heikkinen, vd på Update UF. Ulrika vann även priset, Alumni Leadership Award för sina goda ledaregenskaper.
Citi Client Focus Award är ett pris som delas ut till elevföretag som skapar värde för kunden, som visar att de har lyssnat på och förstått kunden samt kan se nya behov hos kunden.
– Vi har gjort vårt absolut bästa och vi är mycket nöjda. Det har varit grymt inspirerande att träffa UF-elever från hela Europa och vi kommer ta med oss många lärdomar och erfarenheter härifrån, säger Ulrika.
Kämpainsats
Av 37 elevföretag från hela Europa ansåg juryn att Danmarks UF-företag Subreader var bäst. Juryn bestod av näringslivstoppar från olika länder, som under tre dagar har sett företagens presentationer på scen, ställt frågor, inspekterat montrar och testat deras produkter. Att hjälpa företag att uppdatera sina sociala medier blev affärsidén som vann Årets UF-företag på SM i Ung Företagsamhet i maj. Ekonomieleverna Emma Bengtsson, Hanna Sköld, Stephanie Schwabe, Eveline Olsson och Ulrika Heikkinen startade sitt UF-företag hösten 2015.
- Sverige har gjort en kämpainsats i Luzern. Resan som Update UF gjort genom sitt företag, vill vi att fler gymnasieelever ska få göra. Man lär för livet, genom entreprenörskap, säger Cecilia Nykvist, vd för Ung Företagsamhet i Sverige.