
UF-alumnen David marknadsför företag med lego
Företaget BrickScale består av två delar som båda handlar om att hjälpa företag att marknadsföra sig på ett nytänkande och lekfullt sätt. Den ena delen består av stora modeller av lego som används för att visualisera företagens projekt för kunder och besökare, t ex i form av ett hus. Som ett led i att tänka och arbeta klimatsmart består legomodellerna av begagnat lego från andrahandsmarknaden. När företaget är färdiga med sin modell återanvänder David legot till nya modeller eller säljer vidare bitarna på marknaden igen.
”Det har varit populärt bland kunderna att man kan göra detta klimatsmart, även om det är plast kan man göra det hållbart igenom återanvändning” förklarar David.
Företagets andra del består av profilprodukter och byggsatser som är specialdesignade för kunden. Det kan till exempel handla om ett bilföretag som vill ha framtidens bil i en legomodell till sina kunder. David tar fram modellen av bilen, byggbeskrivningen och kartongen med all nödvändig information.
Allt började med ett UF-företag
Allt startade som UF-företaget BrickScale UF för tre år sedan. Fokuset under UF-året blev att undersöka hur marknaden och intresset såg ut för legomodeller som marknadsföring, vilket slutade med en modell av Munksjötornet och Jönköpings länstrafik fick en buss i miniformat. David drev UF-företaget tillsammans med en kompis och UF-året gav en mängd olika lärdomar. Den viktigaste lärdomen David tagit med sig är att våga ta betalt för sin produkt, vilket i hans fall är ganska klurigt då BrickScale inte har några konkurrenter som går att jämföra priser med.
Intresset för lego har funnits hos David sedan han var ett år. Vid åtta års ålder var hans fokus att bygga realistiska fordon med motorer. Bussen han gjorde för Jönköpings länstrafik hade en motor vilket gjorde att den gick att köra. David och hans kollega insåg dock snabbt under UF-året att intresset för så avancerade fordon inte var tillräckligt stort.
”Det är mer byggnader och byggsatser som är lönsamt. Sådant kan man slänga ihop enkelt jämfört med bussar och bilar som är mer tekniska” berättar David.
Det roligast samarbetet David har haft var direkt efter hans UF-år när han fick möjligheten att jobba med höjdhoppslegenden Stefan Holm. Detta var under en stor legofestival i Örebro där David fått en förfrågan av en av festivalens sponsorer om han kunde bygga en höjdhoppsribba helt i lego.
Final i Lego Masters väntar
Den 25 oktober gjorde David entré i TV-rutan i det nya programmet Lego Masters Sverige. Ett program där legobyggare tävlar mot varandra i tvåmannalag där de på tid och med 2,5 miljoner legobitar ska bygga bl. a en skyskrapa eller ett minigolfhinder. David och hans team har gjort så bra ifrån sig att de nu är i final. Han förklarar att det häftigaste med att delta i Lego Masters Sverige är att ha tillgång till lego i princip i obegränsad mängd. Upplevelsen av att vara med i en TV-produktion är nästan häftigare än själva byggandet i sig, men att hålla fokus med massa kameramän runtomkring sig är inga problem.
”Jag personligen stänger enkelt ute omvärlden när jag väl fokuserar på något. Jag tror det kommer att synas i programmet för när jag väl står och bygger då är jag i min lilla bubbla” avslutar David.
Hur det går i finalen kan man se söndagen den 13 december i TV4. Läs mer om Lego Masters Sverige här.