Hem / Nyheter & Event / Ung Företagsamhet Sverige / UF-företag med chans att bli bäst i Europa
CAN Marketing UF

UF-företag med chans att bli bäst i Europa

CAN Marketing UF blev bäst i Sverige när de kammade hem den ärofyllda titeln Årets UF-företag när SM i Ung Företagsamhet avgjordes i maj. Nu ska de representera Sverige under EM, JA Company of the Year Award, i juli med chans att bli bäst i Europa.

Företaget består av Emelie Andersson, Eric Carlqvist och Oscar Nyman från Katedralskolan i Linköping. Företagsnamnet består av begynnelsebokstaven i trions efternamn vilket bildar ordet CAN, som syftar till engelskans ”trash can” vilket betyder soptunna. 

Det hela började med att de såg ett problem med stadens slitna och nedklottrade papperskorgar. Eric och Oscar arbetade tidigt fram företagsidén, redan under årskurs ett på gymnasiet.

- Vi tog inspiration från ett tidigare UF-företag som sålde annonsplatser på pizzakartonger och det var då vår idé började ta form, berättar Eric som är ekonomiansvarig i företaget. 

CAN Marketing UF vill förbättra utomhusmiljön i Sverige genom att renovera papperskorgarna och öka tillväxten i städerna genom att erbjuda marknadsföring för företag och en möjlighet för kommuner att sprida budskap och informera befolkningen. CAN Marketings senaste projekt tillsammans med Linköpings kommun kallas den Globala rundan, där 17 papperskorgar längs två gångstråk i kommunen laminerats med de 17 globala målen i Agenda 2030. Tanken är att rundan ska kunna användas av skolklasser i undervisningen och utbildar såväl barn som vuxna i att tänka hållbart.

- Vi uppmärksammade att många papperskorgar är fula och ofta nedklottrade. Vi insåg att det behövdes pengar för att renovera dem, och marknadsföring i form av annonsplatser blev vårt sätt att finansiera renoveringen, förklarar Oscar, CAN Marketings vd. 

Genom starka färger och kreativa motiv uppmärksammas papperskorgarna mer, och fler påminns om att slänga sitt skräp. Dessutom använder CAN Marketing UF sig av ett klottersäkert material vilket drar ner saneringskostnaderna för kommuner. Tillsammans bidrar det till en mer hållbar och trivsam utomhusmiljö för alla.

- Det är inte bara reklam utan även ett sponsorskap för miljön, konstaterar Emelie som är säljansvarig.

Resan fram till idag

När det uppdagades att företaget behövde bestå av minst tre medlemmar för att ha en chans att vinna SM, insåg Eric och Oscar att Emelie var det självklara valet. 

- Vi kompletterar varandra väldigt bra. Eric och Oscar tycker ofta olika om saker och vi har infört ett röstsystem där jag ofta blir den avgörande rösten. Att vi tycker olika om mycket har visat sig vara bra för företaget, berättar Emelie. 

Att vara oense verkar ha gett resultat. CAN Marketing UF samarbetar idag med flertalet kommuner och företag och håller just nu på att ombilda företaget från UF till AB. 

- Vi förstod tidigt att vi hade en väldigt bra företagsidé och satsade redan från början på att vinna SM, tillägger Oscar. 

Redan innan UF-året hunnit starta siktade CAN Marketing på att vinna SM. Det långsiktiga målet blev till verklighet. Det hela slutade med otroliga tre SM-guld och en nominering. Utöver Årets UF-företag kan de även stolt titulera sig som Årets tjänst och Årets innovation. Dessutom tilldelades de en nominering i FedEx Access Award när SM i Ung Företagsamhet avgjordes i maj. 

EM i Ung Företagsamhet 

Nu väntar EM, JA Company of the Year Competition, där CAN Marketing UF har möjlighet att bli bäst i Europa. 

- Vårt mål är att nå ut över hela världen - där papperskorgar finns ska vi finnas. Vi är stolta över att få representera Sverige i EM som känns enormt stort och kommer gynna vår marknad globalt, säger Oscar. 

CAN Marketing UF representerar Sverige under EM i Ung Företagsamhet som går av stapeln den 22-24 juli och anordnas av Junior Achievement Portugal. Som så mycket annat denna vår kommer EM att genomföras digitalt. Tävlingsmomenten kommer att ske via länk och den avslutade prisutdelningen kommer man att kunna följa via livestream direkt från Portugal.

UF-företaget har även spelat in en kort film där de berättar om sitt företag på engelska, och som kommer vara en del i bedömningen under tävlingsdagarna. 

På den avslutande frågan om vad de ser mest fram emot med EM svarar de: 
- Att få ta del av vad de andra UF-företagen från hela Europa har för idéer och ta lärdom av dem för att utveckla oss själva och vårt företag. Sen hoppas vi såklart på att vinna!
 

FLER NYHETER

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.