Hem / Nyheter & Event / Ung Företagsamhet Sverige / UF ger nyanlända snabbt nytt språk

UF ger nyanlända snabbt nytt språk

Att träna entreprenörskap i gymnasieskolan gör att eleverna får träna på att se möjligheter, lösa problem och arbeta med idéer i företags- eller projektliknande arbeten. Något som alla gymnasieprogram kan jobba med.

Rektor? Så startar du upp undervisning i entreprenörskap

För fjärde året erbjuder Lugnetgymnasiet i Falun eleverna på IM Språkintroduktion att driva företag inom Ung Företagsamhet. Den kanske främsta fördelen är elevernas snabba språkutveckling.



– Istället för att rabbla glosor så får de öva språket i ett sammanhang, det blir en märkbar skillnad, säger UF-läraren Caroline Bergström.



Intresset för Ung Företagsamhet växer nu snabbt på svenska skolor.

På Lugnetgymnasiet i Falun startade man 2016 och ser med glädje hur allt fler kollegor väljer att följa deras exempel.

– Vi kan se många vinster för våra elever. De utvecklar språket i både tal och skrift, de träffar nya människor utanför skolan, hamnar i nya annorlunda situationer och lär sig samarbeta i grupp. Deras drivkraft och erfarenheter får ett värde och kommer till användning vilket stärker självförtroende och ger självkänsla, säger Caroline.

Frivilligt

Det är frivilligt för eleverna att starta ett eget företag inom ramen för Ung Företagsamhet och ungefär en tredjedel av eleverna brukar hoppa på möjligheten. Kursen inleds alltid med att eleverna får fundera över vilka kompetenser och erfarenheter de har med sig från sina hemländer. De uppmuntras att dra fördel av de förmågor och intressen som de redan har, när de ska starta sina företag.



Genom åren har eleverna startat alltifrån datorsupport på arabiska till kruktillverkning och hemhjälpsföretag.



– Många av våra elever har ett naturligt förhållande till entreprenörskap, de har både driv och initiativförmåga. Det är egenskaper som man kan använda för att skapa en brygga till näringslivet eller samhället i övrigt. Och ofta har de redan kunskaper med sig som också är användbara här, säger rektor Ingela Vestbro.

Språket utvecklas fort

Den stora utmaningen för eleverna är förstås språket. Men det är också själva poängen med arbetssättet, säger Caroline Bergström.



– Det vi märker väldigt tydligt är att elevernas svenska utvecklas väldigt fort när vi jobbar med UF. De stöter på massor av nya begrepp som de inte gör i sin vardag. Och framför allt får de möjlighet att utveckla sitt språk i en autentisk miljö ute i samhället. Det är en sak att sitta i klassrummet, men något helt annat att komma ut och träffa människor som inte jobbar i skolan. Vi som jobbar här känner eleverna och anpassar vårt språk, men så är det inte när de kommer ut och ska sälja eller marknadsföra sitt företag.



På det sättet kan man säga att kontakten med samhället är kärnan i Ung Företagsamhet. För en del elever kan det först kännas svårt att ta kontakt med okända människor, men när företagen väl börjat rulla brukar farhågorna bytas mot entusiasm, berättar UF-läraren Katarina Hoffsten-Sundqvist.

Tre tips om du vill starta Ung Företagsamhet på IM Språkintroduktion:

  1. Avsätt ordentligt med tid för planering och undervisning. Det är särskilt viktigt om det är första gången ni bedriver undervisningen.

     
  2. Ta hjälp av ert lokala UF-kontor. De kan hjälpa till med tips, material och planering.

     
  3. Utbytet med andra skolor är jätteviktigt. Se dem som en tillgång, inte som konkurrenter
Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.