Hem / Nyheter & Event / Ung Företagsamhet Sverige / UF-läraren som blev fjärrlärare

UF-läraren som blev fjärrlärare

Lärare ute i landet jobbar nu med att ställa om i sin undervisning. Det blir lätt att många sitter och uppfinner hjulet och kanske blir de också en del tokigheter på vägen. I det här skedet passar vi på att koppla upp oss och prata med Malin Sahlström, tidigare UF-lärare på Fridegårdsgymnasiet.

Idag bor hon i Kroatien och jobbar sedan ett och ett halvt år som fjärrlärare på skolor i Sverige. Just nu utbildar hon också andra lärare i hur de kan tänka i sin fjärrundervisning.  
 
- I början tänkte jag att allt kommer bli annorlunda med fjärrundervisning och att allt jag gör måste bli digitalt, men när jag tittar tillbaka så tycker jag inte att jag gör så mycket skillnader.

Malin använder samma material som hon har gjort tidigare när hon undervisade i ett klassrum. Hon har både pappersböcker och digitala böcker. Hon använder ett Worddokument istället för en tavla. Hon visar upp bilder för eleverna och hon delar både Kahoot och Powerpointpresentationer på sin skärm. Eleverna får sitta och skriva i sina skrivböcker och göra sina övningar och sedan kollar Malin av det tillsammans med klassen.  

- Jag tycker inte att det finns något som inte funkar över huvudlaget. Jag gör allt precis som tidigare. Jag kan inte vifta med armarna lika mycket men annars är det som vanligt.

Personligt
Malin känner att hon nästan har bättre relationer med sina elever nu än tidigare, men hon nämner också att det kan ha med gruppens storlek att göra. Samtidigt ser hon sina elever väldigt nära på skärmen. Hon tillåter sig att vara personlig och har exempelvis tagit med eleverna på en rundtur i sitt hem.  

- Vi har också tagit till andra kanaler som finns, som snapchat. Eleverna visar upp när de åker skidor och jag visar upp min katt. 
 
Malin är noga med att skilja på begreppen distansundervisning och fjärrundervisning och trycker på hur mycket mer det ger både elever och lärare att ha fjärrundervisning.  
 
- Skillnaden är att distansundervisning kan vara inspelade filmer och föreläsningar eller att man skickar ut i ett forum vad eleverna ska göra. Fjärrundervisning sker i realtid. Man håller schemat och kör liveundervisning.

Malin tycker att det som lärarna ska satsa på är att gå över till just fjärrundervisning och vara närvarande under hela lektionen i realtid.  
 
- Att koppla upp sig, och ta närvaro och sedan låta eleverna jobba självständigt gör att eleverna blir lämnade år sig själva och det blir ingen tvåvägskommunikation.

Som gammal UF-lärare tror Malin att det kommer att fungera fint att ha fjärrundervisning med UF-företagen. Mycket material finns ju också digitalt.

- Handledningen som man har med sina UF-företag fungerar ju bra så här också och då kan man ju träffa sina UF-företag ett i taget. Och rådgivaren kan ju också koppla upp sig och vara med.

Malin beskriver att eleverna i början tycker att det här är ganska spännande och ganska coolt. 

- Som lärare måste man inte skapa en massa nytt material eller lära sig nya verktyg. Det viktiga är att komma igång så fort som möjligt och köra på enligt schema som vanligt.

Malin avslutar intervjun med att påminna om att inte glömma bort vårdnadshavarna. Att det kanske finns oroliga och undrande föräldrar som går omkring med frågor.  

- Att även de kan koppla upp sig och se att det är så här vi gör. Jag har varit med på både föräldramöte och föräldrasamtal på det här sättet också och det har fungerat bra.  
 

Malins viktigaste tips 

  • Växla över till fjärrundervisning. Var uppkopplade och tillgängliga under hela lektionen.  

  • Krångla inte till det. Använd det ni har. Ni behöver inte skapa en massa nytt och lära er en massa nya verktyg.  

  • Om tekniken strular, hitta en snabb lösning genom att skicka ett SMS eller ett snap så att det inte blir för mycket avbrott.  

VIMEO Här kan nu lyssna på hela intervjun med Malin

FLER NYHETER

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.