Hem / Nyheter & Event / Ung Företagsamhet Sverige / Ung Företagsamhet i riksdagen om entreprenörskap på grundskolan
ung företagsamhet var i riksdagen och pratade om entreprenörskap i grundskolan

Ung Företagsamhet i riksdagen om entreprenörskap på grundskolan

Berättelser från elever som arbetat entreprenöriellt, presentation av ny undersökning av elevers drivkrafter och panelsamtal. Det stod på schemat när Ung Företagsamhet lyfte entreprenörskapets roll i grundskolan och hur det kan stärka ämneskunskaper och motivation till lärande. 

Entreprenörskap i skolan är just nu en aktuell fråga. I den pågående översynen av grundskolans läroplaner föreslås att begreppet tas bort, vilket har bidragit till att frågan fått förnyad uppmärksamhet. Samtidigt lyfts entreprenörskap fram som en av EU:s nyckelkompetenser och som en viktig del i att ge elever möjlighet att utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt för ett föränderligt samhälls- och arbetsliv. 

Därför var den ideella, politiskt obundna, utbildningsorganisationen Ung Företagsamhet inbjudna av Oliver Rosengren (M) och Niels Paarup-Petersen (C) till ett frukostseminarium i Riksdagen. Under seminariet presenterades huvuddragen ur Ung Företagsamhets senaste undersökning om grundskoleelevers drivkrafter i skolan och för framtiden, där två av insikterna är att eleverna vill ha mer verklighetskoppling och att entreprenöriella kompetenser värderas högt för att lyckas i skola och arbetsliv.

På plats fanns även Ally, Cornelia, Fred, Lucas, Ludvig, Olivia och Theo från årskurs 5 på Skärsätra skola på Lidingö. De fick berätta om sina erfarenheter av att arbeta med Ung Företagsamhets utbildningskoncept Grundskoleutmaningen där det bland annat handlade mycket om samarbete och kreativitet enligt gänget. 

- Ni har nog inte tänkt på hur mycket svenska ni har tränat när ni har skrivit, hur mycket ni har förberett presentationer och talat inom ämnet svenska, hur mycket ni har använt informationssökning. Det tror jag är en av de saker som är mest värdefullt. Att känna att man kan. Jag har sett att eleverna har vuxit när de har vågat berätta om, och varit stolta över, sina idéer, sa Sara Engdahl som även betonade att vikten av att ha entreprenörskap kvar i läroplanen.

I ett efterföljande panelsamtal om entreprenörskap i grundskolan medverkade

  • Cornelia Rosenfeldt, rektor på Mobergsskolan. Växjö
  • Kevin Hörqvist, grundskoleansvarig hos Ung Företagsamhet i Skåne
  • Carina Hafrén, undervisningsråd på Skolverket 

Där togs bland annat entreprenörskap upp som ett sätt att motivera elever och både stärka ämneskunskaper samt koppling skola och arbetsliv. 

- Jag tror det är viktigt att entreprenörskap inte ses som något som ska läggas på, utan ett arbetssätt att jobba med många ämnen, sa Kevin Hörqvist.

- När det gäller drivkrafter hos eleverna upplever jag att de som kanske har det tuffare inom andra ämnen blir mer delaktiga i lektionerna, sa Cornelia Rosenfeldt på frågan om vad hon sett för effekter av entreprenöriellt arbete i skolan.

Carina Hafrén berättade om Skolverkets arbete med entreprenörskap i skolan, där hon betonade att entreprenörskap inte i motsats till ämneskunskaper utan att det stärker varandra, och om arbetet med samverkan skola arbetsliv.

- Där det fungerar bäst är kommuner där vi ser att det finns förankrat i både deras handlings- och aktivitetsplaner, sa hon bland annat.

Tack alla som medverkade och lyssnade.

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.