Zalando och Junior Achievement (JA) Europe ingår nytt partnerskap för att förändra modebranschen
100 000 unga människor från utsatta områden i Europa kommer få möjlighet att bidra till och förändra modeindustrin. Samarbetet fokuserar på mångfald och inkludering, med målet att skapa samma möjligheter för alla. Deltagarna i projektet kommer att få både praktisk erfarenhet och teoretisk kunskap från en generation som består av unga entreprenörer och innovatörer.
Ett pilotprojekt har redan lanserats i sju länder där över 350 elever i Belgien, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Sverige och Schweiz med stöd från Zalando deltar i virtuella hackathons. Eventen ska resultera i konkreta förslag på hur modebranschen kan revolutioneras och förändras. Vinnarna från varje land kommer få delta i en europeisk final den 26 maj. Tre finalister kommer dessutom att bli inbjudna till Zalandos mångfald- och inkluderingskonferens hösten 2021.
”Genom det här partnerskapet kommer Junior Achievement och Zalando kunna erbjuda unga människor en plattform för att få erfarenhet, utveckla sin kreativitet och få sin röst hörd hos modeindustrins ledare. Kärnan i mode är kreativitet, innovation och skönhet, och med hjälp av dagens teknologi är vi väldigt glada att kunna inspirera unga européer och modeindustrin”, säger Salvatore Nigro, vd för JA Europe.
“Mångfald och inkludering är viktigt för oss som företag, inte minst för att skapa en bättre förståelse för våra kunder. Som Europas största onlineplattform för mode och livsstil, vet vi att vi tillsammans med våra partners och kunder kan driva positiv förändring för hela branschen. Jag gläds att ha JA Europe som en stark partner, och ser fram emot alla kreativa och genomtänka idéer från eleverna som deltar i våra hackathon. De hjälper till att forma modebranchens framtid”, säger Vikki Leach, Zalando Director of Diversity & Inclusion,
Den 22 april hölls ett av projektets hackathon i Stockholm, med elever från hela Sverige. De hade 5,5 timmar på sig att hitta en idé till en tjänst eller vara som gör modeindustrin mer inkluderande. Vinnarna, som alltså ska representera Sverige den 26 maj är Zeebrain Khan, Ida Kamisevic, Padasht Sherwan Rostam, Nedmedin Ismaili och Ayuub Nuur från Thoren Business School Örebro. De vann med sin idé ”What you like is not a gender”.
”Vi menar att saker som man gillar inte ska ha manlig eller kvinnlig titel. Det ska vara neutralt. Det är ju ett känsligt ämne och känner jag mig som man ska jag också kunna köpa mer feminina saker utan att ange att jag är kvinna”, säger Nedmedin Ismaili
Läs mer om idén och se en intervju med eleverna på SVT Nyheter
På bilden syns vinnarna i Zalando hackathon.