Hem / Nyheter & Event / Västerbotten / Lektionsförslag till Se möjligheterna

Lektionsförslag till Se möjligheterna

Är det möjligt att arbeta med Ung Företagsamhets läromedel som ensam lärare?
Svaret är: absolut!  Det går alltid att anpassa innehållet i modulerna till just din klass.
Som inspiration har vi läraren Galyna Moskaliuk på Lövångersskolan som ensam har arbetade med läromedlet Se möjligheterna med hennes elever i åk 6.

Jag tycker att det gick väldigt bra. Vi jobbade mer eller mindre med alla moduler. 
säger Galyna.

Här kommer en kort sammanfattning hur hon la upp arbetet vid varje modul:

Modul 1
Vi jobbade med entreprenörskorten som är kopplade till läromedlet. Vi utforskade även om våra lokala entreprenörer i Västerbotten så som Anja Person, William Spetz, Stieg Larsson, Lisa Miskovsky och Alvar Lindmark. Efter det spelade vi Entreprenörskapsquizet. Eleverna tyckte att det var väldigt roligt! Vi planerade även in en träff med en entreprenör på ett lokalt företag i Lövånger och skrev frågor till en intervju, men företag fick i sista stund ställa in på grund av en oförutsedd händelse de behövde prioritera före.

Modul 2
Jag introducerade brainstorming för eleverna och vi använde den här metoden ofta under den här modulen. Eleverna jobbade först med Utmaningskorten, och sedan fick de en utmaning kopplad till vår skola: att minska matsvinnet i skolans matsal. Eleverna kom på många olika idéer. De bästa idéerna presenterade vi på matrådet, och matsalspersonalen tyckte att det var jättebra förslag och har bestämt sig att förverkliga vissa idéer. Sedan jobbade vi med marknadsundersökning och aktivitetshus. Eleverna intervjuade barn och ungdomar i Lövånger för att identifiera deras behov och kom fram till att lösningen är ett trampolinhus.

Modul 3
Det roligaste i den här modulen var Slumpordtekniken. Vi använde oss av övningen flera gånger och eleverna visade sig väldigt kreativa.

Modul 4
Vi jobbade med korten Det kan inte vara sant. Vi pratade om marknadsföring och olika sätt att presentera sina idéer. Eleverna valde reklam och jobbade i små grupper och sedan dramatiserade sina reklamfilmer för varje produkt. Det var otroligt roligt!

Elever med korten Det kan inte vara sant

 

Modul 5
Vi sammanfattade allt arbete vi hade gjort hittills och pratade om vilka entreprenöriella egenskaper varje elev hittade i sig själva. Vi jobbade inte så mycket med de digitala tilläggsaktiviteterna som finns på hemsidan, utan jag och eleverna tyckte att läromedel var jättebra i sin helhet. Jag är tacksam för ert stöd från Ung Företagsamhet.


Tack Galyna för att du delar med dig och vi ser fram emot att fortsätta följa din entreprenöriella undervisning. /Ung Företagsamhet Västerbotten

 

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.