100 gymnasieelever tävlade i kreativt tänkande med Microsoft och Ung Företagsamhet

Nyligen träffades 100 gymnasieelever för att tävla i kreativt tänkande på ett Innovation Camp med Microsoft och Ung Företagsamhet. På tolv timmar skulle de hitta lösningen på ett problem. Laget med den bästa lösningen vann 15 000 kr.

2014-09-10

Sverige

Innovation Camp är en lagtävling som går ut på att presentera en innovativ och genomförbar lösning på ett verkligt problem. Tävlingen ska träna upp elevernas samarbetsförmåga, handlingskraft och lust att leverera lösningar under tidspress.

  • Det är en fantastisk möjlighet för eleverna att få jobba med ett världsledande teknikföretag som Microsoft, lösa riktiga utmaningar, och få återkoppling på sina idéer från en professionell jury, säger Cecilia Nykvist, vd på Ung Företagsamhet.

Det vinnande laget bestod av nio elever som tydligt satte upp som mål att de skulle vinna tävlingen. Tack vare god samarbetsförmåga och intensivt arbete under dagen blev de korade som vinnare och vann 15 000 kr.

Motiveringen löd:

Gruppen har identifierat ett tydligt problem som man löser i en sammanhängande och realistisk plan. Målgruppen är identifierad som primärt early-adopters som är nyfikna på ny teknik. Med innovativ produktplacering som bygger på samarbeten kommer Windows ut till användarna där målgruppen befinner sig.

  • Vi på Microsoft var imponerade av den höga nivån på tävlingen, och framförallt på den höga energin som alla elever bidrog med under dagen – det var tolv intensiva timmar med ett otroligt engagemang vilket var jättekul att se, säger Therese Thorstorp, ansvarig för start-ups och studenter på Microsoft Sverige.

De vinnande eleverna tog fram en marknadsplan som tydligt beskrev hur Microsoft bör göra för att fler konsumenter ska välja deras produkter. Idén var att få ut produkten till konsumenterna på exempelvis caféer runt om i Sverige. På så sätt kan man öka kännedomen och viljan att köpa produkten samt göra Windowsplattformen mer attraktiv för app-utvecklare genom ökad användning.

De 100 eleverna kom från olika IT-gymnasium i Stockholmsområdet och träffades på Microsofts svenska huvudkontor i Akalla.

  • Innovation camp var ett riktigt roligt och bra initiativ, både av Ung Företagsamhet och av Microsoft. Jag tycker att det är riktigt häftigt att ett så stort företag som Microsoft kan ha sådana dagar för ungdomar, Rikard Lundberg, IT-Gymnasiet som var med i det vinnande laget på Innovation Camp.
  • Jag lärde mig väl först och främst hur det kan se ut under en arbetsdag, och hur man enkelt kan strukturera upp uppgifter man ska göra. Sedan lärde jag mig väldigt mycket om hur man ska tänka när det gäller problemlösning, att man måste se från allas synvinkel för att få iden att fungera. Rikard Lundberg IT-Gymnasiet, även han medlem i det vinnande laget.

 Under 12 timmar genomförde laget följande moment:

  • Brainstorming och idégenerering
  • Analys och faktainsamling av sina idéer
  • Projektplan och konkritisera lagets lösning
  • Presentation av lösning inför en jurygrupp

 

Läs mer om Innovation Camp här.
Läs mer om Microsofts satsning Youth Spark här.

Nyheter