Clas Ohlson Foundation ny nationell partner

Clas Ohlson Foundation har valt att stötta Ung Företagsamhet 2018, med särskild inriktning på Dalarna, för att främja barn och ungas utbildning samt innovation, entreprenörskap och företagande. – Vi tycker att Ung Företagsamhet passar så bra in i vår vision, säger Dimitri Haid, styrelseordförande Clas Ohlson Foundation.

2018-04-04

Sverige

 

Clas Ohlson Foundation instiftades 2017 av medlemmar av familjerna Ek Tidstrand och Haid, ättlingar till Clas Ohlson och ägare i bolaget med samma namn. Stiftelsen är en icke-vinstdrivande och från företaget Clas Ohlson AB fristående organisation. 

Stiftelsens syfte är att hedra Clas Ohlsons minne genom att stödja innovation och entreprenörskap i Dalarna, möjliggöra utbildning för unga samt att hjälpa människor i nöd. - Dalarna låg Clas Ohlson varmt om hjärtat. Det är en känsla som lever vidare inom familjen, säger Dimitri Haid.

Under 2018 kommer Ung Företagsamhet och Clas Ohlson Foundation att återkomma med uppföljning mer i detalj vilka samarbeten parterna genomfört under året. – Jag hoppas att partnerskapet ska bidra till ökat entreprenörskap i Dalarna och Sverige i Clas Ohlsons anda, säger Dimitri.

För att läsa mer om Clas Ohlson Foundation se www.clasohlsonfoundation.se.

Nyheter

  • Jobba internationellt som UF-lärare

    Sverige Genom Ung Företagsamhet har du som lärare möjlighet att ta med dina UF-elever ut i Europa. Och träffa kollegor och elever från andra länder.
  • "Vi har gjort det OK att köpa second hand bland unga"

    Sverige De säljer streetwear secondhand på Instagram. Och vann nyligen SM i Ung Företagsamhet. Nu ska Fredrik och Mickel åka till Belgrad och tävla.
  • Kvinnors företagande minskar

    Sverige Under 2017 minskade det svenska entreprenörskapet. Nedgången beror uteslutande på en minskning i kvinnors entreprenörskap. Det visar den senaste GEM-rapporten, ett årligt forskningsprojekt, där entreprenörskapet analyseras i 54 länder.
  • Uppfräschat läromedel för grundskoleelever

    Sverige Ung Företagsamhets läromedel Vårt samhälle är reviderat och moderniserat. Med nya illustrationer och övningar är det nu ännu lättare att arbeta med entreprenörskap i tidigare årskurser.
  • De vill stoppa skitsnacket i omklädningsrummet

    Sverige De besöker sportklubbar och träffar 10–14-åriga pojkar för att prata om jämställdhet och schyssta attityder. Idén väcktes genom deras UF-företag Locker room talk.