Hem / Nyheter & Event / Norrbotten / Myranskolan är regional mästare i Skolhackathon i Minecraft

Myranskolan är regional mästare i Skolhackathon i Minecraft

Hur kan AI användas för att förbättra vardagen för människor och göra städer och samhällen mer hållbara? Och vilka etiska överväganden måste vi ta hänsyn till när vi använder AI? Detta är frågeställningar som över 3 500 mellanstadieelever över hela landet utforskat genom årets upplaga av Skolhackathon i Minecraft.

Under hösten har totalt 35 klasser, 677 elever från 20 skolor i Arvidsjaur, Boden, Gällivare, Jokkmokk, Kalix, Luleå, Piteå och Älvsbyn tagit sig an uppdraget att bygga AI-topia - En värld där artifciell intelligens spelar en central roll i samhället och påverkar alla aspekter av människor liv. 

Arbetet startar med att eleverna jobbar med Ung Företagsamhets läromedel Vårt Samhälle. Därefter börjar processen med att skissa och bygga sin prototyp, och slutligen går eleverna in i Minecraft Eductaion, för att bygga upp det samhälle de skapat. I Skolhackathon kan klasserna sedan välja att tävla med sina lösningar som då presenteras för en jury. Under tisdagen var det 22 förväntansfulla klasser som presenterade sina bidrag inför en nyfiken jury bestående av representanter från näringslivet. Efter en noga överläggning utsågs årskurs 6 från Myranskolan i Gällivare Kommun till vinnare med följande motivering:

”Klassen har skapat en imponerande vision av framtidens samhälle, där kreativitet och tekniska färdigheter lyser starkt. Med ett visuellt tilltalande och välstrukturerat arbete har de fångat både hjärta och hjärna.

Deras presentation var engagerande och noggrant förberedd. Processen bakom arbetet visade på gediget förarbete och samlande av insiktsfullt material. Genom att integrera AI på innovativa sätt har klassen utvecklat lösningar som inte bara är hållbara utan också starkt förankrade i samhället.

Ert projekt är en inspirerande vision för framtiden – varmt grattis till vinsten Myranskolan i Gällivare!"

"När vi hörde juryns motivering och när de sa att vi kom etta, lyfte taket på Myranskolan. Glädjen var så enorm att vi var tvungna att ta ett ärevarv genom skolan. Alicia och Ida som gjorde presentationen hyllades av klasskamraterna. Alla var trötta då de lagt ner mycket tid på förberedelserna. Det kom både glädjetårar och jubel från rektor och personal. Vi är SÅ stolta!", säger klassens lärare Eva-Marie Hansson. 

”När vi väntade på resultatet var det så nervöst och det pirrade i magen. Jag blev så lycklig när vi vann!”, säger en av eleverna i klassen. 

Myranskolan åk 6, Gällivare Kommun

Andra plats knep klass 6A från Ängskolan i Luleå Kommun. 

Ängskolan 6A, Luleå Kommun

Bronspengen tog klass 6A från Rosviks skola i Piteå Kommun. Bra jobbat!

Rosviks skola 6A, Piteå Kommun

För årskurs 6 på Myranskolan väntar nu den nationella finalen som avgörs digitalt den 28 februari. Då möter de vinnande klasserna från respektive region varandra. Lycka till!

Ung Företagsamhet Norrbotten vill rikta ett stort tack till alla elever, lärare, jurydeltagare, vår medarrangör Teknikens Hus och finansiärerna Sparbanken Nord, Norrbottens Byggmästareförening och Boden Business Park/Boden Game Camp för ett gott samarbete och genomförande av eventet.

 

Om Skolhackathon i Minecraft

Skolhackathon är ett utbildningskoncept som Ung Företagsamhet och Svenska Science Centers driver tillsammans. Deltagande regioner är Blekinge, Skåne, Norrbotten, Dalarna, Västerbotten, Skaraborg, Stockholm, Jönköping, Gotland, Västernorrland. I Norrbotten arrangeras projektet av Ung Företagsamhet Norrbotten och Teknikens Hus. Satsningen finansieras av Sparbanken Nord, Norrbottens Byggmästareförening och Boden Business Park/Boden Game Camp.

Årets tema: "AI-topia en värld där artificiell intelligens spelar en central roll i samhället och påverkar alla aspekter av människors liv."

Läs mer om konceptet Skolhackathon här
Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.