Hem / Nyheter & Event / Östergötland / Alumnireportage - Jacob Larsson

Alumnireportage - Jacob Larsson

Jacob Larsson utsågs under sitt UF-år till Östergötlands bästa unga säljare. Han drev tillsammans med 5 kollegor Purement UF läsåret 2018/2019. Nu delar han med sig av sina bästa tips inför den kommande UF-mässan.

Purement UF

Jacob läste ekonomiprogrammet på Folkungaskolan i Linköping och fick i årskurs tre möjligheten att starta ett UF-företag. Tillsammans med fem kollegor startade han Purement UF, som tillverkade och sålde ett mer hållbart alternativ till traditionellt sköljmedel.

”Det började egentligen med att vi ville hitta en produkt som redan fanns, men göra ett hållbart alternativ. Vi ville med andra ord inte skapa ännu fler produkter, utan göra en befintlig produkt mer hållbar. Vi googlade runt och fastnade för sköljmedel.” berättar Jacob. 

Resultatet blev ett helt miljövänligt och ekologiskt sköljmedel som både var bättre för miljön och för den som tvättar. Utan kemikalier och med ättika som basingrediens. Det naturliga sköljmedlet hade dessutom en mängd olika funktioner som vanligt sköljmedel inte har förklarar Jacob.

”Det var som ett sköljmedel även för tvättmaskinen som renade själva maskinen, vattenlås och vattenledningarna.”

 

Årets säljare 2019

Purement UF ställde ut på den regionala UF-mässan, ”Entreprenörskap på riktigt 2019” på Stadium Arena i Norrköping. Där tävlade de i ett flertal olika kategorier. Företaget tog hem kategorin Årets Monter, efter att ha byggt upp en illustration av en hemtrevlig tvättstuga, där deras sköljmedel självklart fick en central roll. Jacob vann även kategorin Årets Säljare och kvalificerade därmed företaget till SM i Ung företagsamhet.

”Det starkaste UF-minnet är helt klart när jag vann årets säljare. Den känslan går inte att ta på riktigt. Jag kände att jag hade möjlighet att hamna i topp och kände också en viss press över det. Men att vinna, det var helt overkligt.” 

På frågan, vilka hans bästa tips för en lyckad försäljning är svarar han:

”Jag fokuserade väldigt mycket på Patos, alltså att spela på kunders känslor. Jag hade inställningen att jag inte var nöjd om de bara ville köpa ett sköljmedel, mitt mål var att de skulle kunna tvätta miljövänligt hela året!”

 

Årets Monter

En viktig faktor för en lyckad försäljning på en mässa likt vår egen är självklart hur man visar upp företagets varor eller tjänster och fångar kundernas intresse. När det kom till planering av företagets monter och mässagerande fanns det tidigt en tydlig strategi.

” Ganska tidigt i vår process tänkte vi att vi behövde en tvättmaskin och vi ville återspegla hur och var man använder vår produkt.  Vi planerade mässdagen och försökte alltid var både tjejer och killar i montern och hade som mål att vara de som sa Hej till alla besökare. Besökarna skulle inte vara först att säga Hej till oss.” förklarar Jacob.

 

Idag och framåt

Nu, drygt ett år efter att Jacob själv fick kliva upp på scenen och ta emot priset för Årets säljare och tillsammans med hela Purement UF vann kategorin Årets Monter, har han många olika projekt på gång.

I december valdes han in som medlem i styrgruppen för Ung företagsamhet i Östergötlands alumninätverk, UF alumni. Med andra ord är han i allra högsta grad fortfarande aktiv i Ung företagsamhets regionala verksamhet.

”Det ska bli kul att få möjlighet att påverka och vara delaktig i Ung företagsamhet och det är alltid trevligt att få ett större kontaktnät.” konstaterar han.

Till vardags jobbar Jacob bland annat i djurbutiken Fyra tassar och utöver det har han flera spännande projekt på gång.

”Jag är djurmänniska i grund och botten och jobbar på Fyra tassar när jag hinner. Jag har även en hobbyverksamhet där jag avlar fram ormar och ödlor som jag säljer till hela världen. Utöver hobbyverksamheten ska jag starta ett företag inom samma bransch.Tanken är att jag ska registrera företaget i februari.” avslöjar Jacob.

Som om inte allt detta vore nog har Jacob precis inlett ett projekt med sin vän och nu mera kollega, Emil Hagström som driver Custom Heat. Företaget designar skor och accessoarer. Projektet går ut på att utveckla företaget för att bli större på marknaden. Jacobs roll kommer främst bli försäljning, marknadsföring och ekonomi.

 

Ett avslutande tips

Avslutningsvis tipsar Jacob om att.

Hitta passionen, inte pengarna. Har du kunskap och passion kan du hitta en affärsidé oavsett och då blir allt mycket enklare och roligare!

 

William Almevik 15/01/20

FLER NYHETER

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.