Hem / Nyheter & Event / Östergötland / Månadens UF-företag i april
Nordic-t UF

Månadens UF-företag i april

Douglas Franzén, Marknadsföring och försäljningsansvarig, William Sjölund, VD, Ludwig Wilen, Inköpansvarig , Edvin Carlsund, Ekonomiansvarig  och Anton Lövbom, Personalansvarig. Alla i Nordic-t UF utövar golf på fritiden och när ett UF-företag skulle skapas så var dem eniga om att det skulle vara inom deras gemensamma intresse, golf. Resultatet blev golfpeggar i kartong som har hittills genererat företaget 150 000 kr i omsättning, ärofyllda priserna Årets vara och Årets UF-företag i Östergötland. Månadens UF-företag för april är inga mindre än årets UF-företag för Östergötland, Nordic-t UF.

 

Affärsidé   

Affärsidén är golfpeggar i kartong som dessutom är ett marknadsföringsverktyg. Det går till så golfpeggarna säljs i 20-pack i platta paket. Peggen ser ut som ett kort med företagets design i form av design, logga och QR-kod. Därefter viker du ihop kortet till en golfpegg som i genomsnitt kan slås med 13 slag. Denna typ av golfpegg har miljömässiga fördelar med att det bryts ner snabbare. Samtidigt som den har sportsliga fördelar med att peggen är samma höjd varje gång vilket underlättar din teknik som golfspelare över tid.

Hur har det gått?

Nordic-t UF är hittills väldigt nöjda med det lyckade resultatet under UF året. Än så länge har dem omsatt 150 000 kr och vunnit dem två ärofyllda priserna ”Årets vara” och ”Årets UF-företag” i Östergötland. I maj månad kommer dem presentera Östergötland och en chans till att vinna ”Årets UF-företag” i Sverige och fortsätta tävla i Europa.

”Det har gått ganska bra hittills. Vi har än så länge inte haft några större bekymmer med företaget förutom någon försening i leveranserna. Ibland blir det så när det finns en mellanhand mellan oss och produktion”, säger Douglas Franzén, Marknadsföring och försäljningsansvarig i Nordic-t UF

Årets UF-företag

Nordic-t UF blev årets UF-företag i Östergötland 2022 och är vidare till SM. Priset var något som företaget satsade på samtidigt som Nordic-t UF berättar att dem inte vågade hoppas på något.

”Vi gick inför det självklart men samtidigt hoppades vi inte för mycket. Vi kände att vår produkt var rätt i tiden med att golfpeggen är miljövänlig och golf är något som utövas mycket runt om i Sverige.” säger Douglas Franzén, Marknadsföring och försäljningsansvarig i Nordic-t UF

Förberedelserna inför SM är i fullgång med att ta fram en fysisk monter. Dessutom öva på deras presentationer som varar under SM dagarna.

Lärdomar

”Det krävs mycket energi och planering för att företaget ska fungera. Det är många delar som ska synka allt ifrån bokföring, försäljning. Våra lärdomar är att planera och planera. Vi har behövt utnyttja våra styrkor. Tack vare vi har jobbat mycket med företag har vi lärt oss mycket inom den branschen såsom offerter, fakturor, layouts, design och hur vi står till svars på prisförändringar.” säger Douglas Franzén, Marknadsföring och försäljningsansvarig i Nordic-t UF

Framtidsplaner och mål

Framtidsplanerna för Nordic-t UF framåt är att ta över marknaden inom 10 år på golfpeggar och framför allt inom företagsgolf. Företaget är sugna på att starta ett AB senare men hur det ser ut med medlemmar, vilka och hur många återstår att se.

 

Kontaktinformation: 

Facebook: Nordic-t_uf

Instagram: nordic.t_uf

E-post: uf.nordic.t@gmail.com

FLER NYHETER

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.