Skånska UF-succén till Nasdaq
2018 inledde UF-företaget Rawstraw sin resa och tillverkade sina första rågsugrör. Deras miljövänliga alternativ tog dem hela vägen till att bli prisade som Årets UF-företag på SM i Ung Företagsamhet 2019. Nu, fyra år efter UF-succén, ställer Rawstraw siktet mot världens största scen – Nasdaq och den amerikanska marknaden.
När Rawstraw UF avvecklades efter ett guldkantat UF-år så valde Elise Lindow och Josephine Daly Tempelaar att driva vidare och ta företaget från UF till AB. Idag går företaget bättre än någonsin och deras sugrör finns att köpa på några av Sveriges största livsmedelskedjor.
Succén i Draknästet
Inte minst har Rawstraw accelererat sedan sensommaren 2021 då många fick upp ögonen för företaget. Elise och Josephine klev då in i SVT:s Draknästet och imponerade stort på juryn. Effekten av programmet blev en rejäl skjuts i varumärkeskännedom, långt större än vad Rawstraw duon hade kunnat föreställa sig.
- Vi tänkte väl att det är några få som kollar på programmet, typ våra föräldrar, men det blev ju verkligen så himla bra och har hjälpt oss jättemycket –i ren försäljning, men också genom att sprida varumärket och få mer uppmärksamhet för det som vi gör, säger Elise Lindow.
Nästa stopp – Nasdaq och den amerikanska marknaden
Efter att ha blivit nominerade av Deloitte, blev Elise och Josephine i höstas inbjudna till Stockholm av den Svenska Handelskammaren i New York, för att pitcha Rawstraw och ha chansen att delta i programmet InnovateNordics Pitch & Investor Summit. Programmets syfte är att lyfta nordiska innovationer och stötta dem i arbetet med att nå den amerikanska marknaden.
-Vi har expanderat till Norge och Finland och fått igång försäljningen där och vi har även sålt i USA tidigare. De använder i stor utsträckning fortfarande plastsugrör och har förstått att det inte är hållbart, men de har inte så många bra alternativ. Det är en gigantisk marknad där vi tror att Rawstraw hade fungerat väldigt bra.
I och med resan till New York och Nasdaq så kommer en USA-expandering närmre och för Elise och Josephine innebär detta vissa förberedelser.
- Nu, inför New York, så ska vi finslipa på pitchen för att få den klockren, men även förbereda oss för möten med potentiella investerare och återförsäljare. Vi har ju pitchat tusen gånger tidigare och vet hur vi ska göra för att det ska bli bra, säger Elise, men framhäver samtidigt att en viss nervositet finns inför en pitch. - På ett sätt är det konstigt att nervositeten fortfarande sitter kvar efter att vi klivit upp på en scen på SM [i Ung Företagsamhet] och pitchat inför 2500 personer. Jag minns dock inför SM att man var nervös i flera dagar. Nuförtiden är det bara lite pirrigt precis innan en pitch.
Imorgon, onsdag, pitchar Elise och Josephine för amerikanska investerare och visar hur ett UF-företag kan gå hela vägen från ett gymnasieklassrum i Malmö, till New York och världens ekonomiska mittpunkt.