Årskurs 1 blir samhällsdetektiver
Arbetssättet kommer bli lite annorlunda än på de flesta skolor - istället för att arbeta med Vårt samhälle under några veckor eller kanske en termin kommer klassen använda Vårt samhälle som en återkommande röd tråd hela lågstadiet. Eleverna kommer få arbeta tematiskt med de olika modulerna i Vårt samhälle och utforska allt från yrken och samhällsfunktioner till demokrati och företagande.
Terminen inleddes med en digital kick-off där Hanna och Lena från UF kopplade upp sig med eleverna och pratade om vad ett samhälle är för något. Eleverna hade förberett sig och hade många idéer. Många var inne på att ett samhälle var en slags by eller stad och innehöll gator och hus och kanske en lekplats. Men flera hade också funderat över samhället som ett ställe att umgås, vara vänner, att man lovar någon något eller är det så att samhället är som en ursäkt? Barnen hade många funderingar.
Hanna hade med sig Vårt samhälle-lådan, som innehöll olika saker; en teckning (människa), en broschyr (hus), pinne och sten (naturen), en trasig glödlampa (miljö) och ett munspel (kultur och fritid). Till sist packade hon upp affischen med samhället där barnen kunde se alla delar de hade pratat om (och några till).
Eleverna fick sedan i uppdrag att rita vad de tänkte på när de hörde ordet samhälle. Läraren Maria Karlsson öppnade klassens egen låda och satte upp affischen i klassrummet.
Klassen ska nu få "zooma in" på olika områden i samhället under terminen och vara "samhällsdetektiver" och ta reda på mer om skola, kommunen, miljön och mycket mer, vilket kommer mynna ut i en redovisning senare i vår och varvas med olika aktiviteter som byggprojekt och studiebesök. Till hösten, då det är allmänna val, fortsätter arbetet med Vårt samhälle med demokrati. Klassen kommer sedan få fortsätta jobba med de andra modulerna i Vårt samhälle.
Under de här tre läsåren kommer UF ha en kontinuerlig kontakt med klassen och följa deras arbete genom Vårt samhälle!