Hem / Nyheter & Event / Södermanland / Chill Carry UF - månadens UF-företag för september!

Chill Carry UF - månadens UF-företag för september!

UF-året har nu börjat och den första månaden är förbi. Varje månad utses Månadens UF-företag baserat på prestationer under månaden samt motivering.

September månads UF-företag är Chill Carry UF från Lindengymnasiet! Företaget består av Anthony Vu (VD) och Mikael Tsegaye (ekonomiansvarig).

Vad är er affärsidé?

Vi har skapat Chill Bag, en tote bag med en av- och påtagbar kylväska. Oavsett om du vill ta med dig en matlåda eller gå och handla ska du kunna gå runt med en kylväska i stil. Med hjälp av väskans "snap-on" system kan man enkelt välja mellan att ha på kylväskan eller inte. Alltså kan du även använda vår Chill Bag som en vanlig tygväska.

Chill Bag

Hur kom ni fram till er affärsidé?

Idén växte fram när vi under sommarlovet diskuterade problem vi stöter på i vår vardag. Något som vi båda ansåg som ett problem var att plastpåsar var så dyra och icke-hållbara. Vi märkte även att det var väldigt svårt att hålla kylda drycker och snacks kalla i värmen när vi gick till stranden under sommaren. Vanliga kylväskor var inget alternativ då det oftast blev väldigt klumpigt att bära med samt att det inte såg fint ut, vi vill att man ska kunna bära grejerna med stil. Vi visste redan att tygväskor/tote bags var ett populärt och bra alternativ, men vi ville komma på något nytt. Då skissade vi på idéer för att göra dessa väskor mer unika. En idé att kombinera funktionen av en kylväska och tygväska tyckte vi båda var bra. Genom det skulle man alltså kunna hålla snackset kyld med stil.

Vi märkte dock att detta inte var något nytt utan att konkurrensen var väldigt hög. Därför valde vi att inventera ett “snap-on” system som tillåter dig att välja mellan att ha kylväskan i tygväskan eller ej. Det innebär att det blir en väldigt praktisk och hållbar produkt som man även kan tvätta och rengöra enkelt vid behov. Detta fanns heller inte på marknaden redan och därför valde vi att satsa stort på denna idé.

Hur har september sett ut för er?

September månad har varit rätt så hektisk för oss. Vi ville så snabbt som möjligt komma igång så i början av månaden började vi göra loggor och designer som vi skulle komma överens om. Efter en tid av diskussion med familj och vänner kom vi fram till hur vår logga och designen på väskan skulle se ut.

Efter att vi hade designen klar behövde vi leta leverantörer. Eftersom vi hade en helt unik design med våra specifika funktioner behövde vi hitta en leverantör som kunde utföra våra önskningar och tillslut gjorde vi det. Vi kom överens om att vi skulle beställa in 200 väskor till vår första kollektion med hjälp av vårt riskkapital vi hade samlat ihop. Men redan efter några dagar var vi tvungna att reservera 150 väskor till ett av Katrineholms största företag som skulle köpa in dem.

Vi framförde vår idé till detta företag och kom fram till ett perfekt tillfälle för dem att köpa in våra produkter. Nämligen som en del av deras julklappar till personalen vilket visade sig vara en rutin företaget har från år till år. Detta gjorde alltså att vi redan de första veckorna hade ett garanterat köp på 150 artiklar.

Utöver detta har vi även under månaden förberett flera delmoment såsom lägga upp en marknadsföringsplan, designer för nya kollektioner, möte med rådgivare, öppna bankkonto, designa broschyrer och roll-ups mm.

Vad är era mål med året?

- Vårt huvudmål under UF-året är att skapa en hållbar och lönsam verksamhet som inte bara genererar vinst, utan också bidrar till samhället och miljön.

- Vi strävar efter att utveckla vårt UF-företag till en framgångsrik och väletablerad verksamhet som ger oss värdefull erfarenhet och kunskap inom företagsvärlden.

- Ett av våra främsta mål är att lära oss om affärsdrift och entreprenörskap genom vårt UF-projekt och att skapa en produkt som möter behoven hos våra kunder.

- Vi vill använda UF-året som en möjlighet att utforska och utveckla våra affärskompetenser och bygga nätverk inom branschen.

- Vi strävar efter att differentiera oss på marknaden och erbjuda en unik produkt som kan konkurrera och växa under UF-året.

- Vårt mål är att bygga ett starkt varumärke och skapa en lojal kundbas som kan stödja vår verksamhet både under och eventuellt efter UF-året om vi väljer att fortsätta.

- Till sist vill vi självklart även generera vinst! 😉



Instagram: ChillCarry UF

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.