Hem / Nyheter & Event / Västerbotten / Över 3 000 mellanstadieelever löser samhällsutmaningar i Minecraft
hackathon minecraft education

Över 3 000 mellanstadieelever löser samhällsutmaningar i Minecraft

Hur kan samhället arbeta för att hitta hållbara, innovativa lösningar för smarta städer? Den utmaningen ska nu drygt 3 000 mellanstadieelever jobba med genom Ung Företagsamhets läromedel tillsammans med Minecraft Education i ett stort skolhackathon. 

Ung Företagsamhet har sedan några år anordnat skolhackathon i Minecraft Education, där mellanstadieelever får lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap och hitta lösningar på olika samhällsutmaningar. 

Konceptet är framtaget av Ung Företagsamhet, Technichus Science Center, där science centers runt om i hela Sverige medverkar, samt Bron innovation och genomförs även med flera regionala partners. 

Det har gjort konceptet både populärt och gett det möjlighet att växa.

I år medverkar rekordmånga skolor, elever och regioner. Totalt är det drygt 3 000 mellanstadieelever, från regionerna Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Dalarna, Stockholm, Skaraborg och Gotland, som ska försöka knäcka årets utmaning.  

Årets uppdrag är att bygga en gemensam stad där urbaniseringens påverkan på både staden och människorna som bor där är i fokus. Kort och gott: Hur kan en smart stad byggas? Det kan handla om alltifrån ekologiska fotavtryck, cirkulär ekonomi till resursanvändning. 

Jennie Wiklander, grundskoleansvarig på Ung Företagsamhet Västernorrland som var den region som drog i gång konceptet, gläds över det stora intresset. 

– Det känns jättekul att det har blivit så populärt och att det växer så snabbt som det gör! Det som är så bra med skolhackathon är att det ger elever och lärare möjlighet till lustfyllt och kreativt lärande, med flera kopplingar till läroplanen samt att det är ämnesövergripande. Eleverna lär sig inte bara hur ett samhälle är uppbyggt, dom får även lära sig hur framtidens samhälle kan komma att se ut, säger hon. 

Arbetet är uppdelat i två delar där eleverna först jobbar med Ung Företagsamhets läromedel ”Vårt Samhälle”, där de får lära sig hur samhället är uppbyggt och börja skissa på lösningar i fysisk form. I del två kastar de sig sedan in i den digitala världen och bygger sin lösning i Minecraft Education. Under processens gång samverkar skolorna även med regionala science centers runt om i hela Sverige.

Skolorna tävlar sedan även med sina lösningar, först regionalt innan en stor nationell final i början av december.   

Läs mer om vårt skolhackathon här
Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.