Skolhackathon i Minecraft

Årets häftigaste skoluppgift
25
Deltagande klasser i Västerbotten
500
Deltagande elever i Västerbotten
8
Deltagande kommuner från Västerbotten

Skolhackathon i Minecraft är ett spännande koncept där skolklasser på mellanstadiet får känna delaktighet i viktiga samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, hållbarhet, demokrati och entreprenörskap. Projektet arrangeras i samarbete mellan Ung Företagsamhet Västerbotten, Exploratoriet och Curiosum Science center.

Arbetet startar i Ung Företagsamhets läromedel Vårt samhälle där eleverna får lära sig mer om vad ett samhälle är och hur det fungerar. Därefter börjar processen med att planera, skissa och bygga ett prototypsamhälle utifrån ett årligt case, som i år är att de ska skapa ett klimatneutralt samhälle. 

Efter det går eleverna in i Minecraft Education och bygger upp sitt samhälle som de har skapat tillsammans. 

Slutligen finns möjligheten för klasserna att tävla mot varandra i en regional final som i år arrangerades 6 februari 2024. Klasserna fick där presentera sitt arbete för en jury som bestod av personer som bland annat jobbar med hållbarhet, digital utveckling och samhällsbyggnad. 

Om du vill veta mer om projektet så kan du läsa mer i lärarhandledningen och i årets case nedan!

Lärarhandledning

Årets case

Alexander Bodén
Projektledare, Västerbotten
Kontakta mig om:
Utbildningskoncept, läromedel och om du har frågor om entreprenörskap i grundskolan.