Hem / Nyheter & Event / Södermanland / Smartbräda UF är månadens UF-företag för januari!

Smartbräda UF är månadens UF-företag för januari!

Varje månad utses ett UF-företag runt om i länet till "månadens UF-företag" baserat på motivering och hur månaden har gått för företaget. Nu är det dags att presentera vinnaren av januari månads UF-företag.

Smartbräda UF är månadens UF-företag för januari. Företaget består av Amanda Lusth (VD), Lova Ellneskog (administratör), Emma Belking (ekonomiansvarig) & Maja Döckner Palmgren (marknadsförare). 

Vad är er affärsidé?

En lyxig och smart skärbräda som gör vardagslivet lättare! En skärbräda med ett utdragbart bläck under som du enkelt kan förvara din färdighackade mat i, för mer plats på skärbrädan. Bläcket fungerar utmärkt att ha i ugnen. Two in one, en skärbräda för snabbare och smidigare matlagning!

Smartbräda

hur kom ni fram till er affärsidé?

Vi på Smart Bräda UF kom på vår affärside genom att vi ville underlätta matlagningen i köket på ett smidigare sätt. Vi märkte att vid hackning av framförallt grönsaker, blev det ofta för fullt på skärbrädan på grund av den redan färdighackade grönsaker, eller skärp som blev kvar på brädan. Vi ville underlätta det problemet och skapade därför en skärbräda med ett uttagbart bleck under som man antingen kan skrapa sin färdighackade mat i, eller skärp och skal som blivit kvar. På så sätt underlättar vår skärbräda spring i köket för att slänga skräp, användningen av skålar och så klart, mer plats på skärbrädan.

Vi ville att vår skärbräda skulle vara så miljövänlig som möjligt därför har vi använt kaffesump som bets för att återanvända något som annars bara skulle slängas. På så sätt får vi heller inte några farliga kemikalier i kroppen. Vi valde att använda oss av Furu för tillverkningen av vår skärbräda, för att ta till vara på de träslag som finns som mest utav i Sverige. Eftersom skärbrädorna är egentillverkade så frigörs inga koldioxidutsläpp vid till exempel transporter.

Hur har januari månad sett ut för er?

Januari månad för oss har varit ljus. Vi har har fått två samarbetspartners som båda har stora profiler på sociala medier med inriktning matlagning. De har hjälpt oss att visa upp vår produkts funktion och på så sätt hjälpt oss med vår marknadsföring, vilket har ökat vår försäljning. Vi har även skapat egna magasin där man får läsa mer om våran produkt och där man kan skriva upp sig om man skulle vilja ha en egen. Men även vi hade en kampanj där vi lyckades sälja fler varor.

Vad har ni för mål med UF-året?

Vårat mål för 2024 är att kunna förenkla matlagningen i köket för så många som möjligt och nå ut till fler kunder som känner samma engagemang för matlagning och miljö som vi. Vi vill kunna utvidga kunders tänkande när de kommer till miljövänliga redskap i köket, och minska på användningen av redskap som medför kemikalier som både förstör miljön och hälsan.

Hur kommer man i kontakt med er?

Mail: smartbradauf@gmail.com

Instagram: smartbradauf

 

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.