Hem / Nyheter & Event / Stockholm / Väringaskolan i Sigtuna presenterar sina samhällen i Skolhackathon

Väringaskolan i Sigtuna presenterar sina samhällen i Skolhackathon

På Väringaskolan i Sigtuna kommun arbetar årskurs 6 med Skolhackathon. De har nu kommit till steg åtta där de ska genomföra en klassgemensam presentation för någon utanför klassen.  

Tillsammans har klassen nu definierat uppdraget, idégenererat och utvecklat prototyper som de sedan överfört till en digital modell i MEE. I designprocesser brukar en avslutande del vara att redovisa sin idé för en uppdragsgivare eller kund, för eleverna i årskurs 6 innebär det att presentera sina idéer för andra elever på skolan. Presentationen genomförs på skolans gemensamma morgonsamling som är ett återkommande inslag på schemat. Här samlas alla elever från årskurs 1-6.  

Vi fick äran att vara med på plats och lyssna på presentationerna. Vi blir väl mottagna och får direkt följa med klassen ner till matsalen för att ställa i ordning i matsalen så att alla elever på skolan får plats. Även rektorn är där för att lyssna på elevernas presentation. Stämningen är förväntansfull och lite nervös bland eleverna. De har fått öva på sina presentationer innan och varje grupp får några minuter var för att presentera sin del, alla i publiken sitter tysta och lyssnar förväntansfullt. Det blir stora applåder när alla grupper har fått presentera sin del, eleverna är lättade och fyllda av ny energi.

Det var roligt och nervöst, uttrycker Michelle som är en av eleverna som presenterat sin idé.

Hur har arbete med Skolhackathon varit?

Skolhackathon är ett projekt som skiljer sig från andra uppgifter i skolan och är på många sätt ett kreativt verktyg för eleverna att arbeta med läroplanen. Filippa, som är en av eleverna på Väringaskolan, tycker att den kreativa delen av projektet har varit extra roligt. Att få komma på egna idéer och bygga upp det i Minecraft är något som hon har sett fram emot. 
Fritjof som går i årskurs 5 har lätt för matte och har fått vara med i skolans arbete med Skolhackathon. Det har gett honom möjlighet att utveckla sin förmåga i matte och teknik, även att träna på att planera och bygga upp prototypen i skala.

Anton, en av elevernas lärare, uttrycker att eleverna har fått lära sig att samarbeta och hur de använder sig av skala, något som de inte har arbetat med tidigare. Kristin, elevernas andra lärare, instämmer och fyller i att eleverna även har fått träna på att argumentera, ta demokratiska beslut, använda digitala verktyg och presentera inför andra. 
Även lärarna har fått utmana sig själva under Skolhackathon, då de behövt sätta sig in i något helt nytt men som varit spännande och lärorikt. 

Nästa steg i Skolhackathon för eleverna på Väringaskolan i Sigtuna

Som avslutande del av projektet får eleverna i årskurs 6 på Väringaskolan åka till Tom Tits för att presentera sina idéer för juryn. Något som eleverna ser fram emot, men som också är pirrigt. Efter presentationerna inför skolan så är eleverna väl förberedda för deras nästa utmaning med juryn. 

Väringaskolan

 

Har du frågor om Skolhackathon?
Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.