Tidigare UF-företag imponerade i Draknästet med barnböcker om globala målen
Drakarna i Svt:s Draknästet brukar få besök av tidigare UF-företag och UF-företagare, där exempelvis RedLocker, Rawstraw, Gottlery, Zoma och Troopr alla hämtat hem investeringar.
LÄS MER: Draknästets hyllning: "Ung Företagsamhet betyder hur mycket som helst"
Säsong 3 av programmet var inget undantag. I premiäravsnittet fanns Nacka-företaget Edyoutell, som startade som UF-företag 2019, med. De har skapat 17 lärorika barnböcker om FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling riktat till barn upp till 8 år samt en sajt med fler övningar, lekar och fördjupningsmaterial. Under UF-året vann de flera regionala priser i Stockholm samt kom tvåa på SM i Ung Företagsamhet i Årets vara. Efter UF-året drev Saga Fjellheim och Betina Pierre vidare företaget och Tea Eldestrand,,Isa Oldin och Marcus Medew anslöt. Idag är kunderna både barnfamiljer och förskolor och förra året vann de också Nacka kommuns miljöpris 2022.
I Draknästet lyftes och hyllades deras bakgrund som UF-företag.
- Ibland kan man bli så uppgiven man ser alla rapporter om hur utsläppen bara ökar, det är väldigt deprimerande. Men då räcker det att träffa UF-ungdomar, för här kommer de som på riktigt kan förändra världen, sa Sara Wimmercranz som dock tackade nej till investering.
Men Lena Apler och Shervan Razani erbjöd en investering på totalt 150 000 kronor för fem procent av bolaget.
- Jag tycker det är bra att gå från UF till att bilda bolag, sa Shervin.
Efteråt är gänget bakom företaget spända inför framtiden.
- Det kändes jättekul, jag och Marcus var ute och gjorde reklam för vårt bolag så vi var inte med i Draknästet. När vi träffade de andra efteråt försökte de först lura oss att det inte gått bra… Men att få två investerare som var intresserade kändes väldigt skönt, en bekräftelse på att det vi gör är bra, säger Betina.
- Det betyder mycket och vi är glada att de tror på vår idé, men vi har inte bestämt oss riktigt för hur vi går vidare, om vi går all in med investeringen.
De har redan märkt en ökad uppmärksamhet i samband med programmet och har siktet inställt på att fortsätta växa.
- Det har vi absolut märkt och hoppas att den rullningen ska fortsätta. Vi har precis släppt dockor till våra böcker, en låt på Spotify ”Vår planet” och pratar om att få ihop en serie och lärorika youtube-videos. Vi vill få barnen att interagera kring miljön, säger Betina.