Draknästets hyllning: ”Ung Företagsamhet betyder hur mycket som helst”
Gottlery, RedLocker, RawStraw och nu senast Zoma. Alla är exempel på tidigare UF-företag som imponerat på de mäktiga tv-drakarna i Svt:s Draknästet. När Svt samlade alla fem drakar, Jacob De Geer, Shervin Razani, Sara Wimmercranz, Lena Apler och Jonas Eriksson, i programmet Draknästet Live (som kan ses på SVT play) inför den nya säsongen togs bland annat Ung Företagsamhets roll i samhället upp.
LÄS ÄVEN: UF-företag fick miljoninvestering i Draknästet – kör vidare själva
När programledaren Hala G Asfar ställde frågan vad Ung Företagsamhet betyder för svenskt företagande och entreprenörskap var hyllningarna stora.
– Ung Företagsamhet betyder hur mycket som helst, sa Sara Wimmercranz först.
Sedan tog Lena Apler, som även är rådgivare åt flera UF-företag, över.
– Jag har precis varit handledare åt två UF-företag och jag är helt fascinerad över hur drivna de är. Det är faktiskt gymnasieelever i tvåan som startar företag, på riktigt!. De hittar affärsidéer, kommer på hur de ska sälja eller hitta ut och har jättelite pengar, sa hon.
– De flesta som jag har träffat lägger bara sina idéer i malpåse till studenten för att sedan spinna vidare. Flera av de vi har haft i Draknästet har varit UF-företag.
Sara Wimmercranz fortsatte hyllningen med att betona att har man väl startat företag en gång ökar sannolikheten att man gör det igen.
– Tänk att det då får ingå i undervisningen. Det är det bästa. Fantastiskt, sa hon.
LÄS ÄVEN: Jonas Eriksson hyllar Ung Företagsamhet inför nya Draknästet-säsongen