Hem / Nyheter & Event / Kronoberg / Månadens UF i februari

Månadens UF i februari

Ett stort grattis till Regnbågens Memory UF som är Månadens UF i februari

Ellen Uleskog - VD, Ester Adolfsson - ekonomiansvarig och Sarah Lindskog Ståhlgren – marknadsföringsansvarig driver tillsammans UF-företaget, Regnbågens Memory UF. Med en affärsidé om att framställa och sälja ett klimatsmart memory med samhällsaktuella ämnen, för att normalisera att alla är olika. ”Vårt spel blir ett snyggt och lätt sätt att sprida budskapet i vardagen.” konstaterar Ellen Uleskog.

Regnbågens Memory UF har under UF-året sålt 32 memory, både via deras hemsida och till företaget Lions Club Tingsryd som har finansierat alla förskolor i Tingsryd kommun med spel. Ellen Uleskog berättar att ”Vi var i kontakt med försäljningschef och den kommunala verksamheten för att se vilka möjligheter som fanns för att sprida det viktiga budskapet i spelet. Slutsatsen blev att vi valde att gå via företag som ofta har finansiell möjlighet för sponsring och vår förhoppning är att fortsätta på samma spå, resterande del av UF-året”

Trots att mer än halva UF-året har passerat, ser samtliga företagsmedlemmar en stor möjlighet till grafisk utveckling och utveckling av deras sortiment. ”Inom en snar framtid kommer tygkassar med olika motiv från spelet att laseras, för att skapa en bredare målgrupp och för att till vardags kunna sprida budskapet” förklarar Ester Adolfsson. Förutom vikten av att synliggöra budskapet och social hållbarhet, lyfter företaget även ett hållbarhetstänk ur ett ekologiskt och estetiskt perspektiv. ”I nuläget har vi tagit emot spillkartonger till spelets förpackning från en industri. Vi vill nu göra förpackningen mer grafiskt tilltalande med företagets färger och söker nu företag som kan hjälpa till med det.”

Vidare kommer trion att förbereda sig för UF-Mässan och UF-Mästerskapen den 14 mars i Ljungby arena. Regnbågens Memory UF tävlar i Årets socialt hållbara UF-företag, Årets Affärsplan och Årets Vara. Den 27 februari kommer det offentliggöras vilka finalisterna i respektive kategori är och med drygt tre veckor kvar, menar Sarah Lindskog Ståhlgren ”Att tävla är bara något vi ser som något kul. Vi har sedan skolans idénäste och Nobelnästet 2023, fått med oss stora erfarenheter av att pitcha och få feedback, men vi hoppas ju såklart att vi får göra det igen den 14 mars”

Teamet i Regnbågens Memory UF ser fram emot att ställa ut UF-mässan och att förhoppningsvis kunna sälja ännu fler spel. Visionen är även att sälja sin unika affärsidé till ett större spelföretag vid UF-årets slut. ”Vi har inte tanken av att själva driva vidare företaget efter vårt år som UF-företagare, men vi tycker att budskapet är viktigt och ska leva vidare! Avslutar Sarah Lindskog Ståhlgren.

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.