Hem / Nyheter & Event / Stockholms län / UF-företag i möte med självaste Shervin Razani på Praktiska gymnasiet

UF-företag i möte med självaste Shervin Razani på Praktiska gymnasiet

Pulsen i rummet är hög när jag kliver in loungen. Här sitter många elever och väntar på att pitcha sin affärsidé inför självaste Shervin Rasazi som de vanligtvis ser i SVTs Draknäste. Nu är han här tack vare skolans UF-lärare som bjudit in honom. Alla elever på skolan går yrkesförberedande program och samtliga får driva UF-företag.

Ett UF-företag kommer jublandes och lättade ut ur pitchrummet efter att ha presenterat sin idé och fått höra att Shervin är imponerade av dem! De är stolta. Jag frågar vad det bästa var att ha fått pitcha för juryn? De svarar alla i mun på varandra: "Att få göra det här på riktigt, att få driva företag, att träffa juryn, höra deras feedback och att de tror på oss."

Amelie Segerström VD för A S Islandshästar UF går Naturbruksprogrammet och förenar sitt största fritidsintresse med UF-företagande


Jag pratar med Amelie Segerström VD för A S Islandshästar UF. Amelie visste från början inte vad hon skulle hitta på för affärsidé men tog sen fasta på sitt största intresse som är Islandshästar och ridning och kom på att hon kan erbjuda andra ridlektioner. Hon berättar att det var lite läskigt i början av UF-året men att hon redan nu ungefär ett halvt år in i UF-året känner att hon har utvecklats mycket som människa. Hon säger att det är väldigt bra att få chansen att testa hur det är att driva företag under sin gymnasietid.

”Jag kommer både våga och vilja fortsätta driva företag efter studenten” säger Amelie Segerström

häst2

Printhub UF på Försäljning- och serviceprogrammet och Cubelt UF på El och energi samarbetar med varandra

Snart är det Philip och Davids tur att gå in till juryn. Jag slår mig ner bredvid dem och låter dem berätta fritt vad de gör i Cubelt UF som de driver. De har redan hittat ett samarbete med Printhub UF som går i samma skola. Det ena företaget tar fram funktionella och snygga produkter av återvunnen plats med hjälp av en 3D printer och det andra UF-företaget säljer produkterna. De har avtal dem emellan om vilka produkter som de får ensam rätt att sälja under UF-året.

Philip som är VD berättar engagerat om många nyvunna erfarenheter. Att marknadsföra sina produkter, att lära sig presentera och att driva sin idé framåt är några saker han delar med sig av. Jag frågar vilka tips de har för att hålla energin uppe. Philip berättar att små må mål att beta av på vägen är bra att ha och det skapar en känsla av att komma framåt, vilket de också gör i sitt UF-företag. Jag får ta del av en flyers med produktbeskrivning och bilder på som de stolt visar upp. I samma stund som jag bläddrar säger de att de borde ta fram fler produkter.

print 3d

Turen att pitcha har nu kommit till Nora och Elin i Don´t burn it UF och jag följer med dem in
De visar upp processen bakom sitt ljus som de tillverkar och juryn får känna och dofta på ljuset. Kaveh Sabeghi medgrundare till Matpar.se tar ton och säger ”Jag är beredd att betala pengar för er produkt men ni får i uppgift att tro mer på er själva.” Tjejerna får konkret feedback att ta med sig och jag kan se att de växer flera centimeter i samma sekund som de går av scenen och tar emot applåder. 

Hur kändes det här? frågar jag och de svarar att de var så himla nervösa och jag fortsätter. Var det som ni trodde att driva UF?

"Det är mycket att göra som vi inte var beredda på men vi lär oss mer och förstår helheten tydligare. Jag förstår liksom varför jag ska kunna presentera i svenskan"  fortsätter den andra.

Jag frågar känner ni er modigare än ni gjorde igår? "Ja!" säger båda och skrattar.

dont burn it

Så hur går lärarnas tankar om det här?

Jag frågar svenskläraren Diana Klintberg som är med i juryn och bedömer det muntliga inom retorik, argumenterande tal och språkbruk vad hon tycker att UF-företagande som metod ger eleverna. Hon svarar: 

”Jag ser att det ger eleverna ett starkt engagemang, motivation och kunskap som knyter an till något som blir realistiskt inom beprövad erfarenhet. De får träning i samarbete, att ta ansvar och fatta gemensamma beslut. Det är ju lite annorlunda jämförelsevis med ett grupparbete med redovisning kring en epok inom Litteraturhistoria i klassrummet. Samtidigt lyfter samarbetet fram nyttovärdet av tal och skrift inom svenskämnet då det blir en mer påtaglig och synliggörande del under UF-arbetet. Ett sådant arbetssätt ger eleverna en tydlig röd tråd genom sin utbildning.”

Praktiska gymnasiet i Täby har elever från många olika yrkesprogram. Hur kommer det sig att de får driva UF-företag och vad ser du att det ger dem? frågar jag Pouya som är ansvarig UF-lärare på skolan.
"Inom alla våra yrkesprogram finns det moment och kriterier i kurserna där service och personlig bemötande finns med så är det viktigt att lära våra elever hur man skapar något från grunden. UF är så mycket mer än att bara skapa ett företag. UF ger våra elever möjligheten att tänka fritt, skapa fritt och utveckla sina idéer och tankar utifrån deras intressen och samtidigt ge de möjligheten till att jobba grupp i ett större projekt. Samarbete, kreativitet och utveckling. Det bidrar inte bara till deras yrken, utan det bidrar även till deras egen personutveckling som de tar med sig efter studenten in i arbetslivet."

När jag pratar med Pouya veckan efter och frågar om effekten av dagen svarar han:
"Shervins och juryns råd och tips till varje UF-företag var guld värt och eleverna har verkligen tagit till sig av det både han och resten av drakarna har sagt under draknästet. Det var väldigt tydligt veckan efter i skolan, då jag som lärare kunde se hur de ändrade och utvecklade sina idéer utifrån de råd och tips som de fick under draknästet."

"Shervin var väldigt imponerad av elevernas kreativitet och mod av att stå där på scenen och presentera sina affärsidéer. Det krävs en hel del mod och styrka att göra det. Eleverna var fantastiska och gav allt."

lärare
Diana Klintberg, svensklärare och Pouya Pourakbar UF-lärare och programansvarig

Skribent
Aylin Dagdelen, gymnasieansvarig / projektledare Ung Företagsamhet Stockholm 

Om Ung Företagsamhet

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement. Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Sedan 2010 arbetar vi även på grundskolan. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Organisationen har alltså funnits i 40 år, men det allra första UF-företaget startade redan 1919 i den amerikanska delstaten Massachusetts.

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.